Jak rozumět kompletním bílkovinám

Trochu nešťastné označení „kompletní bílkovina“ je využívané u popisu bílkoviny živočišné, což čtenáře neznalého problematiky biochemie zmate. Uveden v omyl se poté domnívá, že rostlinná bílkovina je snad nějak neúplná, tedy pro jeho zdraví nedostatečná. Pokud chceme problematice proteinů porozumět, musíme se zaměřit na jejich stavbu.

Bílkovina pod mikroskopem

Každá bílkovina je složena z řetězce rozdílných aminokyselin. Část těchto aminokyselin si naše tělo dokáže vytvořit (neesenciální) a část musíme přijímat stravou (esenciální). Při trávení si přijaté bílkoviny rozštěpíme právě na tyto aminokyseliny a své vlastní bílkoviny z nich poté budujeme de novo. Při tom je ale důležité mít od všech aminokyselin dostatečný počet.

 

Každý řetěz je silný jen tak, jak je silný jeho nejslabší článek

Představte si, že byste skládali řetěz z „céček“ o písmenkách A-B-C. Řetěz bude jen tak dlouhý, kolik máte všech písmenek. Jakmile dojde písmeno B, končíte. Přijímáme-li živočišné bílkoviny, jsou podobné aminokyselinové sestavy jako ty naše v těle. Po rozsekání na jednotlivé aminokyseliny z nich pak jednoduše sestavíme vlastní řetězec.

 

U rostlinných bílkovin je jediný problém v tom, že určité rostliny mají nedostatek jedné aminokyseliny (např. obiloviny mají méně lysinu – písmenko B) a další rostliny nějaké jiné (např. luštěniny mají méně methioninu – písmenko A). Může se tak stát, že máte sice dostatek písmenka A/methioninu, protože jíte hodně těstovin, ale budete mít nedostatek B/lysinu, protože se vyhýbáte luštěninám.

 

Ve většině rostlin sice nenajdeme kompletní sadu aminokyselin v takovém množství, které potřebujeme pro sestavení našich vlastních bílkovin, můžeme si ji ale sami sestavit. Problém rostlinných proteinů tedy spočívá převážně v nutnosti jejich kombinování. Naštěstí je ale rostlin obrovské množství a najít si ty své kombinace není vůbec složité.

I mezi rostlinami ale najdeme bílkovinné matadory – kompletní bílkovinu obsahuje např. quinoa, amarant, sója, řasy (spirulina, chlorella) nebo třeba kapusta.

 

Kdo je v ohrožení?

Pokud je vaším denním chlebem práce u počítače, nemusíte se pravděpodobně ničeho obávat, bude vám jen stačit během dne kombinovat různé druhy potravy. Hlavní je přitom nezapomínat na luštěniny, které jsou v našich končinách nejčastějším problémem. Na množství bílkovin a vyvážené zastoupení aminokyselin v potravě by si měli dávat pozor především senioři a lidé zotavující se z nemoci či po úrazech, dále lidé pracující pod velkým tlakem a vrcholoví sportovci.

 

TIP – HRNEC PLNÝ BÍLKOVIN

Směs Hrnec od Menu Gold se za vás postará o správnou kombinaci a vyvážený jídelníček. Balení plné čočky, pohanky a krup je ideální pro přípravu polévek či jako příloha nebo s přidáním zeleniny také jako hlavní chod. Čočka obsahuje kyselinu listovou a vitamíny A, C, E a B6. Kroupy jsou známé pro svůj obsah vitamínu B a množství vlákniny. Pohanka naopak exceluje v ochraně našich cév díky obsaženému rutinu.

MK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama