Kolik bychom měli vypít tekutin?

Co hrdlo ráčí, nebo je vhodnější řídit se pravidlem "všeho s mírou"? Obecně platná odpověď neexistuje, byť obvykle se jako základní potřeba uvádí objem mezi 1,5 až 2 litry.

Důvodem nemožnosti stanovení ideálního objemu je působení řady faktorů, mezi nimiž jsou nejdůležitější věk, prostředí, fyzická aktivita, pohlaví, tělesná váha a způsob stravování. V posledně uvedeném případě jde totiž o vodu, obsaženou ve významném množství v některých potravinách. Odborná literatura proto někdy uvádí přepočet vody na množství přijaté stravy:
na každých 1000 kcal (4100 kJ) energetického příjmu vypijte asi litr vody, děti školního věku musejí vypít o polovinu více.


Nedostatek vody je mimo jiné příčinou hromadění nepříznivě působících produktů přeměny látek. To hrozí především sportovcům a osobám na redukční dietě. U sportovců dojde k poklesu výkonnosti!

Kdy je nutný relativní nadbytek tekutin?


Při sportu

Dostatek, dočasně dokonce nadbytek vody je nutný po ukončení náročné fyzické aktivity. Sportovci musejí počítat s konzumací tekutin v objemu až 5 litrů denně. Nedostatek tekutin výrazně zpomalí regeneraci a pokud dojde k akutní ztrátě v průběhu výkonu, hrozí přehřátí a kolaps. Kritický nedostatek tekutin může nastat například v rámci letních tenisových turnajů a tréninků a závodů cyklistů.


Při kojení

Dostatek tekutin musí mít kojící ženy, je to dokonce podmínka kvality a délky kojení! Tvrdím to přesto, že jsem se v jedné lékařské publikaci dočetl, že nutnost konzumace většího objemu tekutin kojícími ženami je ničím nepodložený předsudek. Objem produkovaného mléka prý není závislý na příjmu tekutin!


Při redukci nadváhy

Nadbytek čisté vody, obohacené jen některými vybranými minerály (nikoliv těmi, které obsahují sportovní nápoje) čili především hořčíkem a draslíkem, musejí konzumovat osoby v redukčním režimu, a to tím víc, čím větší je jejich fyzická zátěž.


Zdroj: Petr Fořt - Sport a správná výživa, nakladatelství Ikar

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Pepa
    Pepa (anonym)

    Denně vypiji 4-5 l vody, je to zdravé?

    Kvě 17, 2011
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Ne, není. Běžně stačí 2-2,5 litru (pokud ovšem nepracuješ v horkém prostředí, třeba u sklářské pece. Tam člověk vypotí za směnu 5 nebo i více litrů vody.)

    Kvě 17, 2011

Přidat komentář

Reklama

Reklama