Méně sodíku v dehydratovaných jídlech do roku 2014

Přední tuzemské potravinářské firmy se dohodly, že do roku 2014 sníží obsah sodíku ve značkových dehydratovaných výrobcích nejméně na polovinu doporučeného denního množství.

Jedna porce dehydratovaného jídla by tak měla obsahovat nejvýše 1,2 gramu sodíku. Češi podle lékařů konzumují soli příliš mnoho a snížení obsahu soli představuje jednoduchou a účinnou prevenci vysokého tlaku.

"Celkový denní příjem sodíku, zvláště soli, potravou by neměl převyšovat 2,4 gramu na dospělého. Tato doporučení tuzemských odborníků i Evropské komise a Světové zdravotnické organizace si uvědomujeme a iniciativa výrobců značkových kulinářských výrobků jde tímto žádoucím směrem," sdělil dnes ČTK prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.


Do projektu se zapojily firmy Hugli Food, Nestlé Česko, Unilever a Vitana. Česká iniciativa podle Tomana zohledňuje závazek Evropské federace asociací výrobců dehydratovaných kulinářských výrobků snižovat v období 2009 až 2014 postupně obsah sodíku ve výrobcích. "Naši členové přitom nezačínají od nuly, jednotlivé firmy již své individuální projekty zahájily," podotkl Toman.


Spotřebitelé budou moci postup plnění tohoto závazku u značkových výrobků kontrolovat. Potravinářské firmy totiž postupně zavádějí označování doporučeného denního množství živin a obsah sodíku včetně přepočtu na jednu porci.


Potravinářské firmy budou snižovat množství sodíku v dehydratovaných polévkách a hotových pokrmech. Tyto výrobky podle Potravinářské komory tvoří základ portfolia na trhu, mají jasně definovanou spotřebitelskou porci a jsou určeny k přímé spotřebě. Do závazku naopak nejsou zahrnuty výrobky, které slouží jako základ pro přípravu pokrmů, mezi které patří bujóny, kořenící kostky, omáčky a základy jídel pro zapékání.


Obyvatelé střední Evropy, včetně Rakouska a Německa, podle odborníků ve spotřebě soli převyšují doporučené dávky tři až pět gramů za den zhruba pětinásobně.


Zdroj: ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Přidat komentář

Reklama

Reklama