Mýty a fakta o tvarohu

FAKT: Tvaroh je výborný zdroj bílkovin Ne nadarmo se tvarohu říká bílé zlato. Jeho složení je opravdu výjimečné. Tvaroh je významným zdrojem bílkovin a zároveň má relativně nízkou energetickou hodnotu. Jednou z plnohodnotných bílkovin obsažených v tvarohu i kasein, který pozitivně působí na ochranu jaterních buněk, ovlivňuje růst člověka a podporuje i mozkovou činnost.

MÝTUS: Měkký tvaroh se od tvrdého liší jen obsahem vody

Tak jednoduché to není. Rozdíl je ve výrobě. Tvaroh tvrdý vzniká srážením mléka pouze kyselinou mléčnou vytvořenou mlékařskými kulturami. Při přípravě měkkých tvarohů se používají ještě syřidla. Proto jsou měkké tvarohy tekutější.


MÝTUS: Při redukční dietě je nezbytné jíst pouze nízkotučný tvaroh.

Měkký tvaroh obsahuje méně než 5 % tuku v sušině, jemný tvaroh ho obsahuje méně než 15 %. Takže tvaroh měkký je tvaroh téměř bez tuku a tvaroh jemný je ten nízkotučný. Čím má tvaroh více tuku, tím má jemnější konzistenci a je také chuťově výraznější. Při většině redukčních diet je tedy rozumným kompromisem tvaroh jemný, který je nutričně velmi výhodný a přitom má nízký obsah tuku a výbornou chuť.

FAKT: Delší trvanlivost tvarohu je na úkor jeho kvality.

Na pultech obchodů můžete najít tvarohy s prodlouženou trvanlivostí. Té bylo dosaženo následnou termizací tvarohu - tedy procesem při kterém byl tvaroh po určitou dobu zahřát na vyšší teplotu. Ale pozor! Tvaroh je stejně jako většina mléčných výrobků živá potravina - obsahuje mlékařské kultury, tedy bakterie prospěšné pro naše trávení. Tím, že tvaroh vystavíme vyšší teplotě, zničíme žádoucí mikro óru. Tvarohy Jaroměřické mlékárny mají trvanlivost jen 14 dní, ale díky tradiční přípravě užitečné bakterie stále obsahují.

MÝTUS: Tekutina vyloučená z tvarohu znamená, že je tvaroh zkažený.

Donesli jste si z obchodu tvaroh, a když jste ho rozbalili, vytekla z něj zvláštní tekutina? Radujte se! Jedná se o syrovátku, která se z tvarohu uvolňuje zcela přirozeným procesem. Syrovátka obsahuje bílkoviny, které jsou bohaté na základní aminokyseliny, jako je kyselina listová a pantothenová. Součástí syrovátky jsou vitamíny B1, B2, B6, B12, E a C. Dále obsahuje fosfor, vápník, draslík, sodík a zinek. Takže až si příště rozbalíte tvaroh, budete vědět, že vmícháním syrovátky zpět do tvarohu svému zdraví určitě prospějete!

MÝTUS: Tvaroh ve vaničce je lepší než v alobalu.

Nejde o to, v jakém obalu tvaroh je, záleží vždy na obsahu tuku v sušině a také na tom, jakou technologii výrobce použije. Složení i technologické postupy se výrobek od výrobku liší, takže tvrzení, že tvaroh ve vaničce je automaticky lepší než tvaroh v alobalu (nebo obráceně), je mýtus. Snad jen při přípravě tvarohových buchet nebo koláčů je praktičtější používat tvarohy s hrudkovitou konzistencí (např. Jaroměřický jemný tvaroh na pečení), což tvarohy ve vaničkách, které prošly odstředivkami, obvykle nejsou.

FAKT: Tvaroh je výborný jako večeře.

Většina nutriční poradců se shoduje, že večeře má být bohatá na bílkoviny a chudá na cukry. Proto se tvaroh k večeři opravdu hodí. Navíc výborně zasytí - zažene hlad na několik hodin, a je lehce stravitelný - nebude vás ve spaní tlačit žaludek.

MÝTUS: Tvarohy bez kontroverzních „éček“ v běžných obchodních řetězcích nenajdete.

Přemýšlejte nad tím, co jíte. Vybírejte si. Dnes už je z čeho. Například Jaroměřická mlékárna, jejíž produkty jsou k dostání snad ve všech velkých tuzemských obchodních řetězcích, nabízí tvarohy vyrobené výhradně z mléka od místních farmářů bez přidání bez jakýchkoliv konzervantů, barviv a dalších nežádoucích „éček“. Tradiční výroba tvarohu sice trvá déle a je celkově náročnější, odměnou je však vynikající chuť a zachování zdraví prospěšných látek.

FAKT: Tvaroh je mimořádně univerzální.

Z tvarohu snadno připravíte sladký dezert i slanou pomazánku. Hodí se i do teplé kuchyně, protože ani tepelnou úpravou neztrácí tvaroh své skvělé nutriční hodnoty. Na tvaroh také sází přírodní léčitelství. Při zánětu či angíně se používá tvarohový obklad. V kosmetice zase našel užití při přípravě výživných pleťových masek.

FAKT: Tvaroh je důležitým zdrojem minerálních látek.

Vápník je obsažen v mnoha potravinách. Důležitější než jeho množství je však jeho využitelnost.
U mléčných výrobků, sýrů a tvarohů především, je obecně využitelnost obsaženého vápníku vysoká. Důvodem je fakt, že téměř neobsahují látky, které vstřebávání vápníku brání, a naopak obsahují laktózu nebo některé aminokyseliny, které využitelnost vápníku zvyšují. Zařadit tvaroh do svého jídelníčku se tak doporučuje především dětem, sportovcům a ženám ohroženým osteoporózou.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Hynek
    Hynek (anonym)

    Byl by to docela dobrý a přínosný článek, nebýt té trapné reklamy na "např. Jaroměřickou mlékárnu"... Příště klidně napište, že jde o reklamní sdělení, pro čtenáře si zachováte svoji tvář a pro výrobce min. zákazníka navíc, který se po této manipulaci bude jejich výrobkům vyhýbat...

    Srp 19, 2016
  • Obrázek uživatele Jarry
    Jarry (anonym)

    Trapných reklam je většina, ale tady je solidní informace.

    Srp 19, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama