Návod na správné zacházení s ovocem a zeleninou

Jezte ovoce a zeleninu! Obsahuje potřebné vitamíny, minerály a enzymy! To jsou všem dobře známá rčení. Bohužel to nemusí být úplně pravda. A nejen kvůli tomu, že půda je opotřebovaná a chudá na živiny. Také nesprávné skladování a příprava může plody našich zahrad připravit o cenné látky pro naše zdraví. Proto se snažte dodržovat pár následujících zásad, aby jste měli z ovoce a zeleniny co možná největší prospěch.

Ve chvíli, kdy se ovoce či zelenina sklidí, začíná ztrácet některé vitamíny - (beta-karoten je zvlášť citlivý na působení vzduchu a světla). Zkuste se dostavit k zelináři nebo do supermarketu během jednoho až dvou dnů po obdržení nového zboží.



Kupujte pouze zralé, čerstvě vypadající a nepoškozené produkty. Otlučení či hrubé zacházení může zničit vitamíny.

Nekupujte ovoce ani zeleninu již nakrájené: Mnohé supermarkety nabízejí již předkrájenou, předmytou zeleninu a kusy ovoce, jako je meloun nebo ananas. Taková koupě se může zdát výhodná, ale zaplatíte za ni příliš vysokou cenu. Tyto potraviny pro "rychlou" přípravu a konzumaci jsou často ochuzeny o velké množství vitamínů a minerálů, které se ztratí během zpracování. S ovocem a zeleninou by se mělo před použitím manipulovat co nejméně.

Ovoce a zeleninu skladujte na suchém a chladném místě, nejlépe v lednici nebo ve vzduchotěsných plastikových sáčcích. Ani pro snadnější uskladnění je nekrájejte na malé kousky. Zvýšíte tím působení vzduchu, které může zničit vitamíny.

Zabraňte působení tepla a slunečního světla: Některé druhy, například rajčata, broskve nebo hrušky, potřebují být den či dva mimo lednici, aby dozrály. Jiné druhy, banány nebo brambory, by v lednici vůbec neměly být skladovány. Tyto druhy ovoce a zeleniny dejte na studené místo, kam nedopadá přímé sluneční světlo, které by mohlo poškodit vitamíny.

Ovoce a zeleninu lehce oplachujte pod studenou vodou těsně před použitím. Abyste zabránili ztrátě vitamínů, nenechávejte je dlouho ponořené ve vodě.

Platí pravidlo - ovoce a zeleninu byste měli vydrhnout měkkým kartáčkem těsně před konzumací. Většinou není rozumné je loupat, protože slupka je dobrým zdrojem vlákniny a živin. Pokud ale nekupujete pouze ekologicky pěstované ovoce a zeleninu, jsou případy, kdy je žádoucí je oloupat. Například jablka a okurky se běžně postřikují, někdy i voskují a je možné, že po takové slupce zrovna netoužíte. Někteří vědci navíc nedávno varovali, že jedna z chemických látek, která se užívá k zabránění klíčení brambor, nebyla na lidech náležitě otestována. V tomto případě uděláte nejlépe, když brambory budete loupat. Nemějte strach, že přijdete o důležité vitamíny nebo minerály, většina živin v bramborách se ani v blízkostí slupky nenachází.



Autor: mk

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (6)

  • Obrázek uživatele ing. Petr Kamenik
    ing. Petr Kamenik (anonym)

    Trochu bych upřesnil ty brambory-právě pod slupkou jsou ty nejdulezitejsi latky, No nevím jak autor prisel na to ze tam nejsou :-(( Dale pak varenim bez slupky se strati vetsina toho co tam po oloupani zbylo :-((((

    Říj 07, 2005
  • Obrázek uživatele Katerina
    Katerina (anonym)

    Kvuli solannu take radsi oloupat, ale pak cele varit v pare, tim tam snad neco zbyde.A obcas ve slupce . . .

    Lis 05, 2007
  • Obrázek uživatele rewt
    rewt (anonym)

    Ano. Súhlasím s ing. Kameníkem. Ja varím brambori vzdy celé a len po uvarení odstraňujem "sloupku". Jednoznače cítiť, že sú bohatšie a sýtejšie. Zásadne vždy varit v celosti - aj na zemiakovú kašu!

    Srp 23, 2008
  • Obrázek uživatele Romana
    Romana (anonym)

    Páni tak já děkuji za článek ale především přispivatelům do diskuze za informace ohledně vaření brambor. Vzdy jsem byla zvyklá bramboryvařit už předkrájené na požadované kouskya nikdy mě nenapadlo, že by kvůli tomu mohla brambora přijít o nějaké své živiny nebo vitamíny. Brambory vařím ve slupce když je potřebuji na bramborový salát. Jinak co se týká uskladŇování, tak skladuju v bedýnkách od obalových materiálů, kde jsem je nakoupila asi před 2 lety za poměrně dobré ceny. Především jablka abrambory vydrží dlouho a poměrně čerstvé.

    Led 13, 2016
  • Obrázek uživatele barculik
    barculik (anonym)

    Nevěřila jsem tomu, ale je to doopravdy tak. Brambory by se měly vařit ve slupce. Píšou to i na mé oblíbené stránce v tomto článku: http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/tipy-zdrave-vyzivy/Brambory---zazrak,-ktery-nam-zevsednel__s639x7690.html. Tady se dozvíte o bramborách i více dalších zajímavých věcí.

    Led 13, 2016
  • Obrázek uživatele Fromol
    Fromol (anonym)

    Brambory jsou v Česku GMO. Způsobují nádory a sterilitu, viz test Mika Adamse. Bureš nás tráví a dělá kliniky pro asistovanou reprodukci, protože kombinace GMO a očkování způsobuje zřejmě naprostou sterilitu.

    Kvě 14, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama