Ne každé tmavé pečivo je celozrnné

Tmavé pečivo doporučují odborníci na výživu. Celozrnné výrobky obsahují více živin a prospívají zdraví. Odborníci zároveň upozorňují, že ne každé tmavé pečivo je celozrnné. Často jde jen o obchodní název, který charakterizuje barvu pečiva. Tmavé střídky je dosaženo tím, že se do těsta přidá směs pražených obilovin, nejčastěji ječmene nebo žita.

Barva pečiva je pak hnědá až kávová a také v chuti a vůni lze rozpoznat kávovinu. Nejde ale o nezákonný postup ani šizení kupujícího, výrobce jen využívá barevné a chuťové variace a kombinace surovin. Pečivo z takto obarvené mouky ale má stejné vlastnosti, jako by bylo z bílé mouky.


Bílá mouka se mele z vnitřní části zrna a obsahuje méně minerálních látek a vitaminů. Má méně vlákniny a vyšší glykemický index. Člověk poměrně brzy po jídle dostane znovu hlad.


"Vyšší glykemický index vede k většímu vzestupu hladiny cukru v krvi, tedy i k uvolnění většího množství hormonu inzulínu, který mimo jiné podporuje ukládání energie do tukových zásob. Energetická hodnota bílého a celozrnného pečiva je téměř stejná - u celozrnného může být dokonce o něco vyšší. Výživová hodnota ale mluví jednoznačně ve prospěch pečiva celozrnného," řekl ČTK obezitolog Pavel Hlavatý z Endokrinologického ústavu.


Celozrnná mouka obsahuje i vnější části zrna, ty jsou bohaté na vitaminy, minerální látky, esenciální mastné kyseliny a vlákninu. Z biologického pohledu je zdravější. Výhodou je i nižší glykemický index, a tudíž vyrovnanější hladina cukru v krvi. Jedinou nepříjemností je to, že celozrnné pečivo může mít kratší dobu trvanlivosti než bílé, upozornil lékař.

Zdroj: ČTK

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Iva
    Iva (anonym)

    Celozrnné potraviny jsou velice zdravé,ale ve velkém nadužívání znemožňují vstřebávání vápníku ve střevě.Takže všechno s mírou a opatrně,nic se nemá přehánět.

    Srp 29, 2007
  • Obrázek uživatele Eduard Nud
    Eduard Nud (anonym)

    Jsem rád, že se konečně někdo ujal této tématiky. Vedle takových braků jako, no, víme všichni, je nám toho skutečně zapotřebí. Organismus vysílený smogy, médii a pasívním kouřením; zdravé stravy je tam pak skutečně třeba. A zrovna celozrný chléb, ten je nejzdravější a nejchutnější. Taková poživatina plná vlákniny je skutečně na to, na stolici. Ale rád bych upozornil i na jiné potraviny, neprávem opomíjené, jako je ovoce a zelenina... třeba zrovna taková mrkev, no to snad ani nebudu překládat, ale dnes je moderní třeba jogurt Danone. Stejně jako celozrný chléb výživný, chutný a taky to, s kaloriemi na nule. A kousky ovoce, no ani tam žádné nehledejte, a když tam omylem jsou, člověk má zrovna pocit, že mu tam spadl holub. Ale sníst se to musí.

    Feb 11, 2008
  • Obrázek uživatele 25,2.2008 Lenka
    25,2.2008 Lenka (anonym)

    Je možné při delším konzumování celozrnného pečiva příbývání na váze?

    Feb 25, 2008
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    No na redukční dietu to rozhodně není.Pořád je to normální pečivo, akorát, že ti pomůže líp trávit a pod. Navíc některý druhy jsou celozrnný fakt jen v uvozovkách:-)

    Feb 25, 2008
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    No na redukční dietu to rozhodně není.Pořád je to normální pečivo, akorát, že ti pomůže líp trávit a pod. Navíc některý druhy jsou celozrnný fakt jen v uvozovkách:-)

    Feb 25, 2008

Přidat komentář

Reklama

Reklama