Něco k zakousnutí mezi jídly

Výzkumy potvrdily, že příjem potravy mezi hlavními jídly může vést k porušení vyváženého stravováni. Ukázalo se, že může vyvolat i fyzické potíže.

Nejlepší variantou je zřejmě příjem potravy podle pravidelného časového rozvrhu bez průběžného mlsání, neboť trávicí ústrojí pak může pracovat rytmicky a k přijetí potravy se může připravit v pravou chvíli. Včas se zapojí do činnosti slinné žlázy a trávicí soustava začne produkovat trávicí šťávy. Jde-li o zdravý organizmus, mají trávící šťávy potřebnou kvalitu a jsou vylučovány v dostatečném množství. S tím souvisí také "zapíjení jídla" nebo pití těsně před jídlem, popřípadě po jídle.Optimální je příjem tekutin asi čtyřicet minut před jídlem a čtyřicet minut po jídle.


Všechny trávicí procesy spotřebují také velké množství energie. Stravujeme-li se podle určitého časového režimu, příprava trávícího ústrojí je dokončena včas. Jestliže však jíme nepravidelně, a to třeba i s odchylkou jedné hodiny, rytmus činnosti trávicího ústrojí je tím porušen, trávicí procesy pak spotřebují ještě větší množství energie, organizmus je tím oslaben a stává se méně odolným vůči infekci. Průběžné mlsání vede k tomu, že se potrava hromadí v žaludku.

Rentgenologické výzkumy; které byly provedeny před mnoha lety, ukázaly, že i pouhých několik soust může posunout vyprázdnění žaludku dokonce i o několik hodin. Přítomnost potravy v žaludku po tak dlouhou dobu může vyvolat gastritidu i žaludeční vředy, protože pokud je potrava v žaludku, žaludek vylučuje velké množství látek, které působí agresivně na žaludeční sliznici; jejich vysoká koncentrace může žaludek oslabit a může vést ke vzniku žaludečního vředu. Při neúplném trávení jsou navíc často vylučovány toxické látky jako například éter, aminy aj., které způsobují intoxikaci mozku, jater, ledvin a dalších jemných tkání. Jako prevenci žaludečních chorob je možno doporučit, abychom svému žaludku dopřáli čas 2,5 - 4 hodin na zpracováni potravy a 1 - 2 hodiny odpočinku před zahájením dalšího trávicího cyklu. To znamená, že délka pauzy mezi hlavními jídly by měla být nejméně pět hodin.


zdroj: Schola vitae - Albert Ignatenko

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (18)

  • Obrázek uživatele jojo
    jojo (anonym)

    jo jo, ma pravdu,zkuste si to a uvidite sami,ale taky jde jeste o to co jite ,takze hledejte dal,toto jsou jen střipky z toho jak to vsechno funguje,ale diky za ne,jsou to jedny z tech pravych i kdyz by to taky slo zkritizovat,ze si prece nebudu nastavovat budik i na obed,ale pisu, zkuste si to a pak uz se vase telo bez toho budiku obejde, protoze se pripomene samo kdyz pekne zaslinta!ale pisu,je take velmi dulezite co jite!a sladke -nejlepe prirodniho charakteru,ze ano,sladkostem vsude nam vnucovanym patri pridavek synteticke drogy-a to sladke tedy jist pred jidlem,nebot se po nem slinta mnohem vic a telo pote stravi hlavni jidlo lepe,nez kdyz si date hlavni jidlo a pak sladke,ale oni to vi a tim ze nas temi sladkostmi bombarduji chcou jen zvysit obrat v tech svych marketech,to pak teprv chytnem slinu na vse na co se podivame a jeste k tomu se na to vsechno porad divame a t d!nedej boze kdyz na to nejsou penize,ale i zde je reseni,koupime ho v krabicce(je na ni napsano napr.start,radsi tam meli dat stop,to bych si mozna i rekla ze to neco znamena,a nezabijela bych si sve chutove bunky a t d!!!)ale to uz jinde jsme.takze zatim cau a verte ze dulezite je taky rict sam sobe,a nejen sam sobe a nejen U JIDLA:"TO CHCE KLID"!!!!!!!

    Feb 23, 2006
  • Obrázek uživatele d.e.
    d.e. (anonym)

    no to je sice moc hezky,ale copak to jde jist kazdy den ve stejnou dobu?jestli Vam ano tak sem asi nejaka divna.nejen ze o vikendu vstavam treba v deset hodin a ne v sest jako v tydnu,takze mam snidani v uplne jiny cas,ale navic kdyz sem v praci tak taky jist nemuzu.a pokud sem cely den nekde na nakupech tak jen proto ze ted je ten spravny cas na obed nebudu utracet penize v nejake restauraci kdyz doma mam nakoupenou zeleninu.cas kdy muzu jist se u me velmi strida a abych si to nejak peclive hlidala...to by mi za chvili praskla hlava.

    Říj 04, 2006
  • Obrázek uživatele lada
    lada (anonym)

    Je to vse postaveny na hlavu !!! v jednom clanku pisou o delene strave jak jist zdrave vsechno zvlast a tady zase tohle ,tak jsem zvedavy kdy to vsehno budu jist (asi v noci o tom tu jeste nic nenapsali !!!)

    Lis 20, 2006
  • Obrázek uživatele lada
    lada (anonym)

    Je to vse postaveny na hlavu !!! v jednom clanku pisou o delene strave jak jist zdrave vsechno zvlast a tady zase tohle ,tak jsem zvedavy kdy to vsehno budu jist (asi v noci o tom tu jeste nic nenapsali !!!)

    Lis 20, 2006
  • Obrázek uživatele lada
    lada (anonym)

    Je to vse postaveny na hlavu !!! v jednom clanku pisou o delene strave jak jist zdrave vsechno zvlast a tady zase tohle ,tak jsem zvedavy kdy to vsehno budu jist (asi v noci o tom tu jeste nic nenapsali !!!)

    Lis 20, 2006
  • Obrázek uživatele lada
    lada (anonym)

    Je to vse postaveny na hlavu !!! v jednom clanku pisou o delene strave jak jist zdrave vsechno zvlast a tady zase tohle ,tak jsem zvedavy kdy to vsehno budu jist (asi v noci o tom tu jeste nic nenapsali !!!)

    Lis 20, 2006
  • Obrázek uživatele katka
    katka (anonym)

    můžete mi prosím poradit, jak to mám udělat,abych jedla vždy v pravidelnou dobu když dělám na směny, vždy dva týdny ranní,odpolední a noční a tak jím vždy jindy a přestávku v práci mám taky pokaždé v jiný čas.děkuji mmarch"centrum.cz

    Led 28, 2007
  • Obrázek uživatele nerta
    nerta (anonym)

    to je vsechno sice moc chytry a verim tomu....ale nezmam nikoho,kdo by mel takove podminky,aby to mohl dodrzovat..a prave v tom je ten problem-v tom ,ze proste neni cas :)

    Bře 20, 2007
  • Obrázek uživatele Irena
    Irena (anonym)

    Jiny clanek rika, ze se ma jist male porce a petkrat denne a plus nekolik porci zeleniny a ovoce, tak tedy nevim?

    Čer 16, 2007
  • Obrázek uživatele Nausika
    Nausika (anonym)

    Tak by me zajimalo, co je vlstne pravda. Jist az po peti hodinach?? Vzdyt to budu mit hlad, pak toho snim hodne a porad dokola a navic jakmile mam hlad, telo si radeji zacne delat zasoby. Vubec tady nemluvite o svacinach ve forme zeleniny a ovoce, ktera se vsech ostatnich clancich povazuje za nezbytnou, tedy prokladat tim pauzy, cca po dvou az trech hodinach. Vsude pisete neco jineho, tak se laskave rozmyslete, co je pravda.

    Lis 30, 2007
  • Obrázek uživatele Otčenášková
    Otčenášková (anonym)

    Dávámza pravdu příspěvkům. Nelze podřídit život životosprávě,takže rady jsou nereálné.Zkusím se tomu alespoň přiblížit, i když můj problém je i v tom, že nemohu dostatek času věnovat cvičení, protože mám problémy s klouby a páteří. Jak potom na to?

    Led 10, 2008
  • Obrázek uživatele marie
    marie (anonym)

    pauza 5hodin mezi jídly je neracionální-většina odborníků přes správnou výživu radí jíst 4-6x za den. Vezmeme-li tedy 5jídel, tak by s přestávkou 5hodin mezi nimi daly 20h,...takže půlnočním svačínkám nazdar:o)

    Bře 19, 2009
  • Obrázek uživatele Gia
    Gia (anonym)

    5 hodin mezi HLAVNIMI JIDLY!!!Tzn.: 1. SNIDANE...svacina...2.OBED...svacina...3.VECERE...ne 5 hodin mezi kazdym jidlem (vcetne svacin)..uz vam to docvaklo?

    Dub 03, 2009
  • Obrázek uživatele Kačenka- 18- váha 62 výška 167
    Kačenka- 18- vá... (anonym)

    Zhubla jsem 13 kilo a to tak že jsem jedla zdravě. Opravdu zdravě,pravidelně 5 krát denně. Mnozí lidi nechápali že tak hubnu, říkali že jsem anorektička a tak podobně. Tosamozřejmě pravda nebyla. Ovšem po nějaké době mi došlo že mi něco chybí. 13 kilo je 13 kilo ..můj mozek absolutně nechápal a měl silné tendence mě podvědomě neustále nutit myslet na jídlo. Dnes mám pocit že začínám trpět nemocí. Je to nemoc kterou neumím pojdmenovat. Chci zhubnout ještě víc, alespon 5 kilo. Celý den se snažím, jím pravidelně, zdravě, ale přijde večer tak kolem 6-7 hodiny a začnu se chorobně přejídat uuplně vším. Potom další den ráno přijdou deprese a výčitky a sliby atd..ale je to kolotoč, který neumím zastavit. Už v sobě tu sílu asi nenajdu. Je mi 18. Mám celodenní deprese. Nemyslím na nic jiného než na jídlo. Této mojí "poruchy" si nikdo nevšiml. Já ale cítím jak padám na dno...už nemám sílu na další den, na další nádech..i v této chvíli jsem zrovna strašně přejezená, srdce mi bije jak o závod a začínáají na mě dopadat zas ty úmorné deprese. Přitom mi nepřijde že bych byla ve společnosti nějaký outsider..studuju gympl, mám velkeé plány..ale poslední dobou mám pocit že život nemá smysl a že bych chtěla chlavně klid. Přála bych si být konečně v klidu.....:( prominte že jsem Vás s tímto problémem obtěžovala už jsem to musela někomu říct..Kdyby to přece jen někoho zaujalo tak můj e-mail je Katuska09"seznam.cz ...Mějte se krásně a nehubněte není-li to nezbytně nutné, ztratíte sami sebe...

    Črv 19, 2009
  • Obrázek uživatele Megairon
    Megairon (anonym)

    Dobrý den. Dělám dvanáctihodinové směny ranní noční. Doma se najím asi v půl páté a další jídlo mám až v jedenáct. Což je šest a půl hodiny bez jídla. Asi tak za čtyři hodiny bez jídla mě chytne třesavka a někdy mírná malátnost. Nevím čím to je. Máme sice ještě dvě krátké pauzy, ale ty jsou bezpečnostní. Nejsou určeny na jídlo a zaměstnavatel trochu hrozí, že je zruší. Jak mi škodí taková pauza mezi jídly? Nebo mám zbytečné obavy? Lidé mi říkají, že to znamená pokles cukru v krvi. Nevěřím, že mám cukrovku a na vyšetření se bojím. Poradíte mi? Moc děkuji.

    Led 21, 2018
  • Obrázek uživatele Megairon
    Megairon (anonym)

    Zhubla jsem 13 kilo a to tak...Neodbytná myšlenka je obsese. Tohle moc dobře znám. Na váš stav je nejlepší odborník. Deprese není legrace, stejně tak jako žádná další psychická nemoc. Psycholog by mohl pomoci. Máte zdravý rozum, takže psychiatra bych nevolil. Zkuste psychologa a třeba i výživového poradce. Ještě je čas. Držím palce.

    Led 21, 2018
  • Obrázek uživatele Vinca
    Vinca (anonym)

    To já bych nejraději zakousl svoji tchýni a klidně v kterokoliv dení nebo noční hodinu!

    Led 21, 2018
  • Obrázek uživatele Diabetik
    Diabetik (anonym)

    Dobrý den. Dělám...Pokles cukru v krvi není cukrovka. Ten může nastat i u zdravého člověka po zvýšené tělesné nebo i duševní námaze. Cukrovka se projevuje tím, že hladina cukru v krvi (glykemie) je naopak vysoká a tělo nedokáže glukózu využít. Nízká glykemie ohrožuje člověka bezprostředně, protože může nastat tzv. hypoglykemické koma (bezvědomí i smrt). Vysoká glykemie je škodlivá dlouhodobě - poškození očí, záněty atd. Optimální by bylo vypůjčit si od někoho glukometr a zjišťovat v průběhu dne aktuální stav. Je to jednoduchý postup, měření se provádí z maličké kapky krve z prstu.

    Led 22, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama