Potraviny pro zdravé cévy a srdce

Pokud je vaším cílem obnovit nebo udržet zdravé cévy a srdce, existuje celá řada potravin, které mohou přispět k pročištění tepen od nahromaděného plaku, snížit krevní tlak a zánět - hlavní viníky kardiovaskulárních nemocí.

Mnohé z těchto potravin na tomto seznamu obsahují zdravé tuky, antioxidanty a rozpustnou vlákninu, které se skvěle hodí nejen na srdce, ale také pro podporu zdravé pokožky, vlasů, produkci hormonů a vstřebávání živin. Můžete se po nich cítit lépe, mají více energie a zlepšují zdraví srdce bez použití toxických chemikálií.

1. Chřest

Jedna z nejlepších zelenin pro pročištění tepen. Chřest je plný vlákniny a minerálů, stejně jako vitamínů včetně K, B1, B2, C a E. Chřest může pomoci ke snížení krevního tlaku a k prevenci tvorby krevních sraženin. Zkuste v páře ohřátý syrový chřest pro maximální vitaminový potenciál!

2. Avokádo

Až budete příště dělat sendvič nebo salát, zvažte přidání několika plátků avokáda namísto majonézy nebo těžké zálivky. Studie ukázaly, že denní konzumace avokáda může vést ke zlepšení hladiny cholesterolu v krvi s poklesem triglyceridů a LDL kolem 22% a nárůstu HDL - “dobrý“ cholesterol-  o 11%. Nejen, že toto chutné ovoce pomůže, aby vaše krev tekla hladce, průměrné avokádo také obsahuje kolem 4 gramů bílkovin a 11 gramů vlákniny, nemluvě o impozantním seznamu vitamínů a antioxidantů.

3. Brokolice

Brokolice je další zelenina, které obsahuje vitamín K, jenž pomáhá zabránit kalcifikaci neboli kornatění tepen. Jíst vitamíny a antioxidanty nabitou brokolici  také pomáhá předejít oxidaci LDL cholesterolu, který může vést k vážným onemocněnmí srdce. Brokolice nabízí též dávku vlákniny, která pomáhá normalizovat krevní tlak a snižuje stres, který může působit nahromadění plaku v arteriích.

4. Chia semínka

Vláknina a kyselina alfa-linolenová obsažená v chia semínkách může pomoci udržet čisté tepny, regulovat krevní tlaku, snížit hladinu LDL cholesterolu, snížit triglyceridy a zvýšit HDL cholesterol.

5. Skořice
Lžíce mleté skořice denně může snížit vaše riziko srdečního onemocnění. Dokáže pracovat na snížení hladiny cholesterolu v krvi, zatímco zároveň čiští a zamezuje tvorbě plaku. Skořice je také plná antioxidantů, které dále zlepšují kardiovaskulární zdraví tím, že chrání krev před poškozením oxidací. Takže odložte nezdravý cukr a začněte užívat skořici. Zkuste toto voňavé koření v šálku čaje nebo na vrcholku kávy.

6. Kokosový olej

Pravidelná konzumace kokosového oleje - asi 2 nebo 3 polévkové lžíce denně - může pomoci snížit plak nahromaděný v tepnách tím, že pomáhá přeměnit cholesterol v krevním řečišti do formy, kterou naše tělo může použít. Vysoká koncentrace středně dlouhého řetězce triglyceridů, kyseliny laurové přítomné v kokosovém oleji je také účinná pro zlepšení koagulace krve, jakož i k provádění antioxidační funkce v krevním řečišti, což dále snižuje riziko srdečních onemocnění.

7. Káva

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení, káva není špatná pro vaše zdraví. Studie prokázaly, že pití i 2 až 4 šálků kávy denně může snížit riziko srdečních onemocnění o cca 20%. Jen nezapomeňte vše užívat s mírou, včetně kofeinu. Nadměrná konzumace jakéhokoliv stimulantu má potenciál zvýšit krevní tlak a srdeční frekvenci, což může vést k některým vážným zdravotním problémům.

8. Brusinky

Brusinky jsou další na antioxidanty bohatá potravina, která může pomoci zlepšit kardiovaskulární zdraví snížením hladiny LDL a zvyšováním úrovně HDL cholesterolu.

9. Tučné ryby

Ryby bohaté na zdravé omega 3 tuky jako losos, makrela, sardinky a tuňák mohou pomoci vyčistit tepny. Snažte se jíst ryby dvakrát týdně, snížíte tím hromadění plaku a zánět, který může vést k onemocnění srdce. Také tyto ryby mohou pomoci zlepšit vaši celkovou hladinu cholesterolu - snížením hladiny triglyceridů a zvýšením HDL cholesterolu v krvi.

10. Lněné semínko

Jeden z nejlepších zdrojů kyseliny alfa-linolenové (ALA) lněné semínko je známé pro  schopnost snižovat krevní tlak a zánět, pomáhá udržet tepny bez překážek a zlepšit celkového zdraví srdce. Vychutnejte si porci 100% organického zlatého lněné semínka přidaného do lahodného smoothie.

11. Zelený čaj

Zejména na živiny bohatý Matcha zelený čaj obsahuje vysoké množství katechinů, antioxidační rostlinné fenoly, které brání vstřebávání cholesterolu během trávení. Vychutnejte si šálek nebo dva zeleného čaje každý den, zlepšíte svou hladinu lipidů a pomůžete snížit arteriální zablokování. Zelený čaj také poskytuje přirozenou podporu pro metabolismus, který vám pomůže zhubnout, což opět posílí vaše kardiovaskulární zdraví.

12. Ořechy

Syrové ořechy jsou pro srdce zdravá svačina a vynikající způsob, jak vyčistit tepny. Mandle jsou zdaleka nejlepší volbou. Obsahují mononenasycené tuky, vitamin E, vlákninu a bílkoviny. Vlašské ořechy jsou další skvělou volbou. Jsou výborným zdrojem kyseliny alfa-linolenové (ALA). Jíst porci vlašských ořechů denně může přispět ke zlepšení krevního tlaku, snížit zánět a udržet tepny bez překážek.

13. Olivový olej

Bohatý na mononenasycené kyseliny olejové - esenciální mastné kyseliny (EFA), známý pro své pozitivní účinky na hladinu cholesterolu a oxidační stres v krevním řečišti - olivový olej je považován za jeden z nejzdravějších olejů pro vaření a na dresinky. Podle nedávné studie, může použití olivového oleje snižit riziko kardiovaskulárních onemocnění až o 41%.
Pozor: Při nákupu olivového oleje se vyhněte nákupu olejů s nejnižší cenou. Levné olivové oleje jsou často smíchány s levnějšími, méně zdravými oleji nebo byly poškozeny teplem během procesu extrakce. Místo toho kupujte 100% organické panenské olivové oleje.

14. Pomerančová šťáva

Pití dvou šálků 100% pomerančové šťávy (bez přídavku cukru) každý den může pomoci zlepšit krevní tlak a snížit zánět tepen. Pomerančová šťáva je také plná antioxidační vitamínu C, který pomáhá udržet tepny čisté tím, že zabraňuje oxidačnímu poškození v krevním řečišti.

15. Kaki

Toto ovoce je plné antioxidantů a polyfenolů, které snížují LDL a triglyceridy v krevním řečišti. Kaki jsou také výborným zdrojem vlákniny, která pomáhá regulovat krevní tlak.

16. Granátové jablko

Antioxidační fytochemikálie přirozeně se vyskytující v granátovém jablku chrání oběhový systém před poškozením oxidací, které mohou způsobit plak a nebezpečné krevní sraženiny. Granátové jablko přirozeně stimuluje produkci oxidu dusnatého v krvi, což napomáhá k otevření tepen a regulaci krevního tlaku.

17. Špenát

Špenát je bohatý na vlákninu, draslík a kyselinu listovou - to vše pomáhá ke snížení krevního tlaku a udržení čistých tepen. Podle posledních studií, jen jedna porce denně na foláty bohatých zelených zelenin jako špenát  může snížit hladinu homocysteinu - známého rizikového faktoru pro kardiovaskulární onemocnění jako je ateroskleróza. Používejte špenát do salátu nebo jako součást smoothie!

18. Spirulina

Spirulina je  modro-zelená řasa, která nejen pomáhá regulovat hladinu lipidů v krvi,  ale je také kompletní bílkovinou. Na rozdíl od jiných rostlinných zdrojů bílkovin, spirulina obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, které jsou potřebné v lidském těle k udržení optimálního zdraví. Spirulina je také bohatá na esenciálních mastné kyseliny, včetně kyseliny alfa-linolenové - základní omega-3 mastné kyseliny, která byla prozkoumána pro svou schopnost snižovat arteriální zánět a zlepšit kardiovaskulární zdraví. Užívejte spirulinu denně jako doplněk nebo ji vyzkoušejte ve formě prášku do rozličných receptů.

19. Kurkuma

Kurkumin, hlavní složka kurkumy, je silně protizánětlivý. Přidáním kurkumy do svého jídelníčku může výrazně snížit zánět a poškození arteriální stěny, které jsou hlavními příčinami nahromadění plaku a krevních sraženin. Kromě toho studie ukázaly, že vysoké hladiny kurkuminu v kurkumě mohou pomoci při redukci tukových depozit v tepnách až o 26%.

20. Meloun

Meloun je další ovoce, které je ideální pro vaše srdce. Jako vynikající přírodní zdroj aminokyseliny L-citrulinu, meloun může pomoci udržet tepny čisté, snížit krevní tlak a zánět. V podstatě stejným způsobem jako granátové jablko, meloun přirozeně stimuluje produkci oxidu dusnatého, což dále zlepšuje zdraví tepen a krevní tlak.

21. Celá zrna

Potraviny jako celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, hnědá rýže, quinoa, ječmen a ovesné vločky jsou již dlouho oslavovány za jejich roli při zlepšování hladiny cholesterolu v krvi, udržování čistých tepen a snižování rizika vážného srdečního onemocnění.

http://www.naturallivingideas.com/

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Komentáře (31)

  • Obrázek uživatele Pavel
    Pavel (anonym)

    Vesměs ovoce a zelenina. Škoda, že není nějaká zdravá látka taky v koletách nebo bůčku :-)

    Led 15, 2016
  • Obrázek uživatele Kozakova Michala
    Kozakova Michala (anonym)

    To jsou skvělé rady, ale spousta potravin, které poslouží zdravým cévám tu chybí

    Led 15, 2016
  • Obrázek uživatele Beata
    Beata (anonym)

    To jsou skvělé rady, ale...Jako třeba?

    Led 15, 2016
  • Obrázek uživatele Blani
    Blani (anonym)

    Jako třeba?Jako třeba čekanka

    Led 18, 2016
  • Obrázek uživatele Martinka
    Martinka (anonym)

    Čekanka je pokud vím především nějak jako proti ucpávání cév.

    Led 18, 2016
  • Obrázek uživatele Martinka
    Martinka (anonym)

    Čekanka je pokud vím především nějak jako proti ucpávání cév.

    Led 18, 2016
  • Obrázek uživatele Jana Koukalová
    Jana Koukalová (anonym)

    Čekanka je pokud vím...Nám se osvědčily v poslední době hlavně houby. Doporučuju o tom něco přečíst. Doma máme hlívu ústřičnou s rakytníkový olejem od terezia company. Je to na srdce, ale taky na imunitu, na únavu a tak.

    Led 18, 2016
  • Obrázek uživatele Zdeněk
    Zdeněk (anonym)

    Nevíte někdo jaký vliv má na cévy sauny? Konkrétně finská sauna? Uvažuji o koupi, ale pokud je to k ničemu tak do toho nejdu

    Led 18, 2016
  • Obrázek uživatele Melody
    Melody (anonym)

    Nám se osvědčily v...My máme od terezie Rakytníček pro děti. Můžu jenom doporučit.

    Led 19, 2016
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    mně se osvědčily také houby, zejména Psilocybe aztecorum.

    Led 19, 2016
  • Obrázek uživatele Jana Koukalová
    Jana Koukalová (anonym)

    mně se osvědčily také...:-) My se tu ale bavíme o zdravých houbách :-)

    Led 19, 2016
  • Obrázek uživatele barculik
    barculik (anonym)

    Nám se osvědčily v...Houby jsou super, ale jsou dost těžké na strávení. Našla jsem tenhle článek a myslím, že je tam o houbách řečeno vše: http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/tipy-zdrave-vyzivy/Houby-jidelnicek-obohati,-ale...__s639x7891.html Doporučuji přečíst :-)

    Led 19, 2016
  • Obrázek uživatele Olina
    Olina (anonym)

    Houby jsou super, ale jsou...My to máme doma také tu hlívu, ale to je v takých tobolkách, tam určitě není problém s trávením.

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele Majda
    Majda (anonym)

    Houby jsou super, ale jsou...Nejde přečíst odkaz

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele hodný Venda
    hodný Venda (anonym)

    to je hezké co zde píšete, ale snažím se jíst mnoho zeleniny, nakonec v dětství jsem byl obklopen zeleninou jako nikdo, jen toho hlávkového salátu co jsem snědl, sám si zeleninu pěstuji a jím jako málokdo, dokonce i tu čekanku( salát) , spargl, zázvor , česneku až po kolena! astejně mám cévy ucpaný. Pomalu ale jistě to se mnou jde z kopce dolů, nebudu zde jako můj děda a babka, ani jako rodiče, všichni se dožili 85 až 93 let! já sotva přežiju šedesátku. Nekouřím, nechlastám nejím uzeniny, tak a babo raď. Ne já žádnou radu už nepotřebuji,lékaři píšou recepty, léky jsou akorát na dvě věci, nanic a na h., chodím na sono cév a vidím jak to je čím dál horší, mrtvici už jsem měl když mě bylo 40 let. Mohu se užrat zeleninou, ale je to prd platný.

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele no
    no (anonym)

    to je hezké co zde...a sportuješ?

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele hodný Venda
    hodný Venda (anonym)

    a sportuješ? to víš že ano, hrál jsem fotbal za klub, jezdím na kole a ne pro srandu, objel jsem ještě ve 52 letech republiku, dobře plavu, v moři uplavu 2 km jako nic, klidně bych plaval i delší trať, ale nebaví mě už to cloumání vln. Hlavní můj sport je chůze, přešel jsem Krkonoše, Šumavu,Nízké a Záp. Tatry, desítky a stovky km po jiných horách Durmitor,Julské Alpy, celý hřeben Karavanek, přešel jsem celou Krétu, pytel kaňonů na Slovensku, Sardinii, Korsice, to se už nedá ani spočítat. Teď jsem rád že vylezu na okénko v koupelně a vypustím kocoura ven. Musím opatrně abych neupadl do vany, motá se mě hlava. Jo cévy jsou v prd. a nikdo mě je nevyčistí jako zaflákaný kalhoty. Mudrové na mne čuměji, pak řeknou šetřete se, nepředklánějte se a nejvíc je zajímá jestli zobu ty jejich léky na ředění krve. Čekanku si akorát tak můžu nacpat do řitě, je to jen pro osobní pocit že člověk něco udělal ro zdraví. jednou někde nějakej lékař řekl že černý čaj čistí cévy, no tak jsem si koupil sypanej čaj a doslova chlastám denně litr a více čaje, černý, čaj , jasmínový, a zelený. \No a ve finále mě lékař projíždí karotidy a pak říká, je to užší, na otázku kdy to bude na operaci řekne až to bude 65 %, v noci slyším jak to tam ve mě chrochtá, v uších šumí. Tak si říkám neměl já jsem přestávat s tím kouřením v 25 létech ale měl jsem to pořádně rozjet, doutníky, silné franc. cigarety, nebylo by to lepší. Jeden můj známej Emil hulí jako cikán a je mu už hodně přes 80 let. Běhá po zahradě, zatímco já sotva udržím hrábě ( někdy i moč)

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele Jana Koukalová
    Jana Koukalová (anonym)

    to víš že ano, hrál jsem...Tak to zní trochu nešťastně, ale neházej flintu do žita. To sportování je dobrej základ. Napadá mě, že tobě by možná prospěla spíš ta reishi. Terezie ji prodává stoprocentní

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele těžko radit, ale je to průšvih...
    těžko radit, al... (anonym)

    http://www.uspesna-lecba.cz/co-se-vas-tyka/odstraneni-vapenatych-usazenin-z-tela-cesnekem-a-citronem/ Tady něco je, co mi pomohlo s hluchotou, dál tam je i něco o cévách, tak se když tak na to mrkni. Honza

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele ještě jeden odkaz
    ještě jeden odkaz (anonym)

    http://www.uspesna-lecba.cz/co-se-vas-tyka/prekyselene-telo-koledujete-si-o-vaznou-nemoc/

    Led 20, 2016
  • Obrázek uživatele četl jsem
    četl jsem (anonym)

    ... právě jsem to našel a četl,, úspěšná léčba" a článek o česneku a citronech! díky za radu, zkusím to čau Vnd

    Led 21, 2016
  • Obrázek uživatele Anežka - pro  hodný Venda
    Anežka - pro h... (anonym)

    to víš že ano, hrál jsem...citují část příspěvku: "doslova chlastám denně litr a více čaje" dále pak " mě lékař projíždí karotidy a pak říká, je to užší" pane Vendo proč pijete ten čaj, vždyť může obsahovat kofein a kofein zúžuje cévy - tak se potom nedivte . Musíte pít čaje, které cévy rozšiřují, musíte si sám nastudovat, ale celkově. Např kopřiva cévy rozšiřuje, ale na druhé straně zvyšuje srážlivost krve - otázka ovšem je jestli zvyšuje nebo upravuje. Dávejte si pozor je třeba studovat z více pramenů - a ověřovat jestli jsou údaje věrohodné.

    Led 21, 2016
  • Obrázek uživatele Klára
    Klára (anonym)

    Nevim jestli na tohle pomuze prevence. Kazdopadne to nebude asi na jednorazove vyreseni

    Led 21, 2016
  • Obrázek uživatele Michala
    Michala (anonym)

    Na tohle taky nevim, ale tím, že si člověk hlídá životosprávu ještě nikdy neudělal chybu. Tu hlívu ústřičnou si dopřávám také a ikdyby mě to neosvobodilo od nemocí uplně, rozhodně se cítím mnohem lépe.

    Led 21, 2016
  • Obrázek uživatele Pavel
    Pavel (anonym)

    Na tohle taky nevim, ale...A co takhle pořádné jídlo, po tom se necítíte lépe?

    Led 22, 2016
  • Obrázek uživatele Michala
    Michala (anonym)

    A co takhle pořádné...To jistě ano, ale také unaveně. Koukám, že máte rád jídlo. Co zažívání? Vše OK? Na to bych vám mohla doporučit Hericium Erinaceus s rakytníkovým olejem - taky velmi účinné

    Led 22, 2016
  • Obrázek uživatele Pavla Litoměřice
    Pavla Litoměřice (anonym)

    To jistě ano, ale také...Jééé to mám doma taky. Doporučili mi to v lékárně na zažívání, protože mám bezlepkovou dietu a Terezia company to vyrábí i pro nás :-)

    Led 22, 2016
  • Obrázek uživatele Jitka
    Jitka (anonym)

    Mně tu chybí moje oblíbená arónie :( Obsahuje spoustu vitamínů a potřebných mikroprvků, zpevňuje cévy a upravuje tlak a cholesterol. Občas si s manželem namažeme trochu marmelády, nebo si dáme dvě deci šťávy, či aróniového vína... Není nic lepšího :) https://cs.wikipedia.org/wiki/Temnoplodec

    Led 22, 2016
  • Obrázek uživatele Pavla Litoměřice
    Pavla Litoměřice (anonym)

    Mně tu chybí moje...To zní zajímavě, ještě jsem o tom neslyšela. Ale asi raději zůstanu u své hlívy :-) Už mám odzkoušeno

    Led 25, 2016
  • Obrázek uživatele daniel
    daniel (anonym)

    tato stranka pomerne straci na verohodnosti, kdyz pise o prospesnosti potravin a oznaci meloun jako prospesne OVOCE.. pochopim, kdyz nejake dite si mysli ze jde o ovoce, ale nekdo kdo mluvi o jeho prospesnosti by mel vedet ze jde o zeleninu..

    Feb 04, 2017
  • Obrázek uživatele Iva
    Iva (anonym)

    Bývala jsem hodně unavená, třepily se mi nehty... tělu něco chybělo...nakonec jsem změnila jídelníček a dodala tělu omega 3 pomocí Maxicoru (ryby mi moc nejedou) a hodně se to zlepšilo. Mám více energie a navíc je to prevence srdečních chorob.

    Dub 24, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama