Pozor na nevhodné kombinace potravin

Když vás babička varovala, že slazené koláče před jídlem vám "zkazí" večeři, věděla, o čem mluví. Její vysvětlení by sice možná chemika neuspokojilo, avšak stejně jako v případě mnoha tradičních axiomů, počínaje Mojžíšovým zákonem o košer jídle a o oddělení při kuchyňském zpracování, jsou taková pravidla založena na letech pokusů a omylů a málokdy jsou neplatná. Většina moderních výzkumů opírajících se o kombinaci potravy je jen rozpracovanou verzí toho, co babička považovala za jisté.

Cukr jakéhokoliv druhu - přírodní cukry, jako je med a ovocný cukr (fruktóza), stejně jako rafinovaný bílý cukr (sacharóza) - má tendenci blokovat sekreci žaludečních šťáv a má tlumicí účinky na přirozenou schopnost žaludku stahovat se. Jednoduché cukry nejsou tráveny v ústech jako obilniny, ani v žaludku jako maso zvířat. Pokud jsou konzumovány odděleně, procházejí rychle žaludkem do tenkého střeva.

Jsou-li tyto cukry konzumovány společně s dalšími poživatinami - například s masem a chlebem v podobě sendviče - jsou na určitou dobu podrženy v žaludku. Cukr zastoupený v chlebu a coca-cole tak podstupuje na jistý čas účinky trávicího procesu. Zatímco žaludek zpracovává živočišnou bílkovinu a rafinovaný škrob z chleba přídavek cukru prakticky zaručuje rychlé kvašení kyselin v podmínkách teploty a vlhkostí panujících v žaludku.

Jedna kostka cukru v kávě po konzumaci sendviče je dostatečným množstvím pro docíleni kvašení v žaludku. Jedna sklenice sodovky vypitá při pojídání hamburgeru je dostatečnou dávkou k přeměně žaludku v destilační přístroj. Cukr v obilninách - ať jsou již zakoupeny slazené nebo jsou přislazeny doma - téměř jistě zaručuje kvašení kyselin.

V počátcích našeho světa byly přírodní zákony respektovány, i pokud šlo o přijímání kombinované stravy. U ptáků je dodnes pozorována konzumace hmyzu v jedné části dne a semen v části jiné. I jiní živočichové mají sklony konzumovat v určitou dobu jeden druh potravy. Masožravá zvířata přijímají bílkoviny v syrovém a neupraveném stavu.

V Orientu je tradicí konzumovat poživatiny skupiny jang před poživatinami skupiny jin. Polévka miso (kvašený sójový protein skupiny jang) je servírována k snídani, syrové ryby (další protein skupiny jang) na začátku hlavního jídla. Pak přichází na řadu rýže (která je přechodem mezi skupinou jang a jin) a zelenina, která patří d skupiny jin. Pokud zasednete ke stolu v tradicionalistické japonské rodině a porušíte toto pořadí, vaši spolustolovnici (pokud jsou vašimi přáteli) vás zdvořile, ale pevně opraví.

Zákony dodržované ortodoxními Židy zakazují mnohé kombinace v jednom jídle, zvláště maso. s mléčnými výrobky. Oddělené používání určitého nádobí pro maso a pro mléčné výrobky toto tabu ještě zdůrazňuje.

Člověk se záhy dověděl, jak mohou nevhodné kombinace jídel zapůsobit na organismus. Pokud přírodní lidé pocítili bolesti žaludku po kombinaci syrového ovoce se zrninami nebo medu s ovesnou kaší, nesahali po tabletkách. Pochopili, že se takto stravovat nemají. Když se rozšířilo přejídání, došlo k jeho zapovězení náboženskými přikázáními. Obžerství patří v mnoha náboženstvích mezi hlavní hříchy. Neexistují však specifická náboženská přikázání nebo varování ohledně rafinovaného cukru, protože jeho zneužívání - stejně jako zneužívání drog - se vyskytlo až řadu staletí poté, co byly vydány svaté knihy jednotlivých církví.

Pokud je tráven škrob a komplexní cukry (polysacharidy, obsažené v medu a ovoci), dochází k jejich štěpení na jednoduché cukry zvané monosacharidy, která jsou využitelnými složkami - živinami. Pokud jsou společně konzumovány škrob a cukry a podstoupí kvašení, dochází k uvolňování oxidu uhličitého, kyseliny octové, alkoholu a vody. S výjimkou vody jde o nevyužitelné složky, působící jako jedy. Při trávení bílkovin dochází k jejich štěpení na aminokyseliny, které jsou opět využitelnými složkami, tedy živinami. Pokud jsou bílkoviny přijímány společně s cukry, dochází k jejich hnití a rozkladu na řadu ptomainů a leukomainů, které jsou nevyužitelné a účinkují jako jedy. Enzymatické trávení poživatin je připravuje pro využití v organismu. Bakteriální rozklad jejich využití v organismu znemožňuje. První zmíněný proces nám poskytuje živiny, druhý nás zaplavuje jedy.

Moderní výživa je pokřivena posedlostí kvantitativními hledisky. S organismem se zachází jako s běžným účtem. Ukládané kalorie (ekvivalent dolaru) jsou postaveny proti odebírané energii. Vložíme bílkoviny, sacharidy, tuky, vitaminy a minerální látky - kvantitativně vyvážené a teoretickým výsledkem je podle tohoto hlediska zdravý organismus. Lidé se dnes považují za zdravé, pokud jsou schopni ráno vstát, dojít do zaměstnání a zapsat se. Pokud to nedokáží, volají lékaře, aby jim napsal nemocenské dávky, hospitalizaci nebo odpočinek na lůžku - zkrátka některou z úliteb na úkor daňových poplatníků, kterou může být v krajním případě i aplikace umělé ledviny.

K čemu je však teoretická denní konzumace kalorií a živin, pokud k ní dochází ve stylu uspěchaného hltání přesnídávek, který způsobuje kvašení a hnití potravin v trávicím traktu? K čemu je dobré, když je tělo dotováno bílkovinami jen proto, aby se neužitečně rozkládaly v trávicí soustavě? Polyacharidy, které kvasí v trávicí trubici, jsou konvertovány na alkohol a kyselinu octovou, nikoliv na využitelné monosacharidy.

"Pro uvolnění živin z konzumované potravy musí být tato potrava strávena," varoval již před lety Shelton. "Nesmí docházet k jejímu hnití."


Zdroj: William Duffy - Cukrové trápení, nakladatelství Pragma

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (15)

  • Obrázek uživatele Robert
    Robert (anonym)

    Zajímavý článek. Jedna vec mi jaksi nesedí. Zde je věta, kde zřejmě došlo k chybnému překladu- předpoklákdám, že knika je původně v angličtině. Sodovka žádný cukr nemá pokud je mi známo, ale anglicky (US) SODA znamená limonádu Coca Colu a podobně a ne sodovku jak je zde uvedeno. Sporná věta: Jedna sklenice -sodovky- vypitá při pojídání hamburgeru je dostatečnou dávkou k přeměně žaludku v destilační přístroj.

    Bře 21, 2001
  • Obrázek uživatele olga
    olga (anonym)

    No, ja som z tohto clanku jelen. Velmi tomu nerozumiem. Mozno je toto len pre odbornikov...

    Lis 29, 2005
  • Obrázek uživatele sába
    sába (anonym)

    Nejsem si jista, zdy ve článku nejde spíš než o cukr o bublinky v té sodovce, které možná způsobí nadýmání.

    Dub 02, 2001
  • Obrázek uživatele Pavla
    Pavla (anonym)

    U nás na severní Moravě označujeme všechny SLAZENÉ bublinkové nápoje názvem sodovka. Neslazeným říkáme sifon. Možná je to podobné i jinde.

    Čer 22, 2001
  • Obrázek uživatele Maximiq
    Maximiq (anonym)

    Mě nejde do hlavy termín "kvašení kyselin". Od kdy kvasnice dokáží zpracovat kyselinu? Kvasnice přece zpracovávají cukry! Kyseliny zpracovat nedokážou! Tohle je blud jako prase!

    Kvě 24, 2001
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Varování našich babiček měla většinou zcela pragmatický původ a s dělenou stravou to nemělo nic společného. Proč ne koláče před jídlem? Inu, koláče byly z bílé mouky, cukru a dalších dražších surovin, kdežto k hlavnímu jídlu byly nějaké brambory, placky nebo luštěniny, tedy jídlo levnější. Když si člověk nechal koláče "na potom", snědl jich méně a rodina ušetřila, resp. méně koláčů uspokojilo více lidí. To samé s čerstvým chlebem - nejprve bylo třeba dojíst ten starý a tvrdý, ne že se budou lidé cpát tím čerstvě napečeným a starý chléb se vyhodí. Pro děti, které se těžko odříkají dobrot, vznikla báchorka o škodlivosti čerstvě upečeného chleba. A takto vznikala mnohá moudra našich předků, která se vštěpovala především dětem, jakožto snazší způsob jejich výchovy, než striktní zákaz bez zdůvodnění. Dneska v tom ovšem mnozí hledají skrytá vědění a zdůvodnění svých zvrácených teorií. Když neumíme jíst střídmě ode všeho, vymyslíme dělenou stravu, abychom měli nějaké šidítko, že za určitých okolností se můžeme nacpat k prasknutí, když to bude ta "správná" kombinace jídel.

    Bře 28, 2003
  • Obrázek uživatele Jaja
    Jaja (anonym)

    Nedošlo zde k chybě - Einsteine!! Sodovka má v sobě CO2 ==>tudíž onen destilační přístroj!! Notabene v kombinaci s čímkoliv, tj. pěkný nápor na žaludek!!

    Bře 15, 2005
  • Obrázek uživatele Martin
    Martin (anonym)

    Hanka, delena strava je vo svete znamy sposob korekcie mnozstva kyselin (a zasad) v krvy a sposob, ako zvysit mnozstvo energie v tele (nejedna sa mi teraz o kalorie). Len tak pre zaujimavost, vysoky podiel kyselin v krvy sposobuje, ze sa kyseliny navazuju na bunky krvy a rozrusuju ich stavbu. Potom nie su schopne viazat mineraly a dodavat energiu do roznych casti tela. Existuju nazory, ze takto sa da vysvetlit vela chorob a je to podobne, ak nie viac, rizikove ako napriklad fajcenie. Ako priklad snahy niektorych ludi o napadanie delenej stravy (a ja som proti tomu, aby sa delena strava spajala len s chudnutim!) je "konzumuj vsetko, len s mierov" ... ako by vizerala jazda autom, keby sofer tlacil vsetky pedale naraz, rovnomerne a s mierov? Asi by sme sa daleko nedostali :) Tak nehladaj chyby v babicke a radsej si precitaj nieco o delenej strave, co nie je urcene na chudnutie ale na zlepsenie zivota :o)

    Bře 29, 2005
  • Obrázek uživatele Lída
    Lída (anonym)

    To je divné... já jsem si vždycky myslela, že cukr, coby zásada, spíš produkci žaludečních kyselin zvyšuje... To jsem z toho teda jelen. Co je teda ve skutečnosti pravda?!

    Led 09, 2005
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Souhlasím s Vámi Hanko.Dělená strava a podobné stravování na základě hlavně ovoce a zeleniny ,je zdravé ,ale pro většinu lidí zde vzniká stres ,co můžu anebo naopak nemůžu jíst atd. a já myslím ,že my moc dobře víme ,že tloustnutí a obezita je z velké míry zapříčiněna ze stresu ,ve kterém žijeme kažodenně a je pro nás už takovou samoszřejmostí ,že si ho už ani neuvědomujeme.Samosdřejmě také víme,že ze stresu není pouze obezita!Když si uvědomíme příčiny stresu a pokusíme se ho odstranit ,dokážeme lépe nasloucat svému tělu.A právě to ,je podle mého to nejcennější,co můžeme svému tělu dát,to co opravdu potřebuje a žádný stres z toho co mám/nemám jíst.Jen naše tělo nejlépe ví co potřebuje,nepotřebuje a co mu dobře dělá a naopak škodí.Určitě se pak nepřejídáme kila čokolády ani nejsme pouze na ovoci a zelenině,protože to by jsme předtím museli alespoň třikrát oběhnout celou země kouli nebo celý den prospat :-)

    Pro 28, 2006
  • Obrázek uživatele INGRID
    INGRID (anonym)

    Kto mi môže poradiť čo sa s čím môže kombinovať a ake tekutiny sa môžu piť.DIKY

    Feb 08, 2007
  • Obrázek uživatele jana
    jana (anonym)

    ano,ano,konečně někdo lidi informuje,co se jim děje ve střevech,měli by se více zajímat o to co jedí a v jakých někdy šílených kombinacích.A ty slavné bílkoviny,neboli maso jsou i v jiných potravinách,není nutné se denně přejídat masem i když věřím,že se to mnoha lidem zamlouvat nebude.Ale máme světový primát v rakovině tlustého střeva a nad tím by se měli všichni zamyslet.

    Led 14, 2008
  • Obrázek uživatele Kačenka
    Kačenka (anonym)

    ano, ano, někdo lidi konečně informuje..., ale bohužel takovym nešťastnym způsobem, že po přečtení článku jsou na tom lidi podobně jako předtim. Jediné, co se dozví, je to, že něco se s něčim kombinovat nemá, jinak to škodí - ale jednoduše a hlavně prakticky co s čim ne a naopak co s čim jo, to ne. Škoda, docela ráda bych se poučila:(

    Lis 16, 2008
  • Obrázek uživatele elis
    elis (anonym)

    Takže co máme jíst a jak sakra? Chci začít jíst opravdu zdravě. Ale tohle my zase vyrazilo dech a jsem z toho zmatená sakra!Může sem autor článku napsat rady jak teda jíst??

    Feb 11, 2010
  • Obrázek uživatele Michal Janda
    Michal Janda (anonym)

    Další článek, další spousta informací. Ale stejně spousta lidí po přečtení je úplně mimo jako byla před tím. Problém je dnešní postoj k věci. Ten ideál krásné postavy. Ale ruku na srdce, kdo má čas na tydle "stravovací návyky". Kdo má čas si nad tím každý den lámat hlavu, co, kdy, jak a s čím může jíst? Je to přece nesmysl. Ve skutečnosti svůj metabolismus oblafnete jen za velmi řízených postupů. Každý je nějak nastaven, každý tráví energii ve svém těle jinak. A při tom se to furt lidi snaží dát do jednoho metru, aby si vytvorili plán jak zhubnout, být hezčími. Ale koukněte se mezi své přátelé, lidi co znáte. Máte mezi sebou lidi co se snaží hubnout a výsledky i po měsících nikde. Pak lidi co se s tím netrápí, a mají furt figuru krásnou. Kolem jsou reklamy s nádhernýmy těly, filmy kde mají všichni sexy figuru. Okolo lidí se tak vytvořil takový kult, kdy se snažíme být sexy a šik, ale při tom dáváme do postranní to důležité a to je naše duše, to jak se chováme. Všichni jsme jedineční se svým typem postavy. Jediny co by se mělo dodržet je "od všeho s mírou". Možná žijeme jen jednou, tak si prostě nebudu odpírat guláš s knedlíkem, hambáč s hranolkama a kolou, ale taky si dám ovoce, zeleninu, a jiné "zdravé potraviny". Nestaňte se otroky svého těla, vaše vědomí je daleko rozsáhlejší a hodnotnější než krása vašeho „sexy“ zadečku.

    Feb 02, 2012

Přidat komentář

Reklama

Reklama