Reklama

Energetické nápoje mohou poškozovat zdraví dětí a mladých lidí

Zástupci největších výrobců energetických nápojů se začátkem srpna hájili před americkým senátním výborem, který je obvinil, že se zaměřují na mladé spotřebitele, a těm pak způsobují zdravotní problémy.

Tyto nápoje, k nimž patří například Red Bull či Monster, představují v USA průmyslové odvětví, které v loňském roce dosáhlo hodnoty osmi miliard dolarů (více než 156 miliard Kč). V poslední době ale sílí obvinění, že nápoje s nadměrným množstvím kofeinu jsou nebezpečné pro zdraví mladých lidí.

    “Marketing a prodej zaměřující se na mladé lidi je na vzestupu a způsobuje prudký nárůst počtu návštěv na zdravotní pohotovosti,“ řekl podle agentury AFP demokratický senátor Jay Rockefeller, který zasedání senátního obchodního výboru předsedal.

    “Během prvních šesti měsíců roku střediska pro léčbu otravy přijala 1500 telefonátů ohledně energetických nápojů a více než polovina z nich se týkala osob mladších 18 let,“ dodal senátor. Připomněl také, že lékařský svaz minulý měsíc vyzval k zákazu reklamy na energetické nápoje zaměřené na děti a dospívající.

    Vysocí představitelé společností Monster Beverage, Red Bull a Rockstar, které dohromady představují 90 procent všech prodaných energetických nápojů v USA, před výborem tvrdili, že se nezaměřují na děti a mladistvé, a to navzdory svému agresivnímu využívání komunitních sítí a sponzorování sportovních akcí ke své propagaci.

Reklama

    Energetické nápoje představují malý, ale neustále se rozrůstající segment amerického trhu s nealkoholickými nápoji. Zdravotníci ale varují, že obsah kofeinu, který je v těchto nápojích, představuje rizika pro mladistvé. A to včetně srdečních arytmií, vysokého krevního tlaku, nespavosti, úzkostných stavů, zažívacích problémů či křečí.

    Zasedání výboru byla přítomna i Wendy Crosslandová, která v říjnu 2012 podala žalobu na společnost Monster Beverage za smrt své dcery Anais Fournierové. Ta zemřela v prosinci 2011, když během 24 hodin vypila dvě plechovky energetického nápoje Monster. Příčinou smrti byla podle jejích lékařů v Marylandu otrava kofeinem.

    “Monster se cítí a vždy se cítil zavázán zajistit, že všechny ingredience v jeho energetických nápojích včetně kofeinu jsou bezpečné a v souladu s jejich zamýšleným užitím,“ řekl před výborem výkonný ředitel Monster Beverage Rodney Sacks. Dodal, že ve 160 miligramové plechovce Monster Energy, která je nejprodávanějším produktem firmy, je méně než polovina množství kofeinu než ve stejně velkém šálku kávy Starbucks.

    Viceprezidentka společnosti Red Bull North America Amy Taylorová uvedla, že produkty Red Bull, uvedené nejprve na trh v Evropě v roce 1987 a nyní prodávané ve 165 zemích, jsou vybrané a výběrové nápoje zaměřené bezvýhradně na dospělé. Během slyšení dodala, že firma omezí obsah kofeinu ve svých nápojích a nikdy nebude používat dětské nebo na teenagery zaměřené postavy ve své reklamě pod typickým heslem: “Red Bull vám dává křídla.“

    Zaskočil ji ovšem senátor Ed Markey z Massachusetts, který upozornil na příspěvek z účtu Red Bullu na aplikaci Instagram, který doporučoval, aby zákazníci zapili prášek na spaní plechovkou Red Bullu a pak “sledovali, jak vypukne bitva“.
    “Nic takového se objevit nemělo,“ přiznala Taylorová.

    Spolumajitelka společnosti Rockstar Janet Weinerová prohlásila, že se cítí šikanována negativní pozorností, která je energetickým nápojům věnována. Slíbila ale, že - stejně jako Sacks a Taylorová - nechá prověřit komunitní sítě společnosti a stáhnout jakékoli příspěvky, které by doporučovaly nezdravou konzumaci energetických nápojů.

Zdroj: ČTK

Reklama

Komentáře

Astera (Po, 9. 9. 2013 - 09:09)
Jo,naprosto souhlas!REDBUL je silnej nabuzovač,pro kojící matky nevhodný! Redbul má synchronní zátěž!Vysoký podíl sodanů na bázi těžkých kovů!
Reklama