Reklama

Logopedie pomáhá dětem i dospělým

Péče o děti začíná běžně kolem třetího roku věku. Logopedové radí nečekat, jestli dítě z problémů s řečí vyroste. Zbytečně se tak promešká čas na léčbu.

Mnohem snáz se odstraňují obtíže, které trvají krátkou dobu, než dlouholetá porucha. Rodiče by se tedy měli obrátit na logopeda už ve chvíli, kdy si nejsou jisti, zda vývoj řeči jejich dítěte je v pořádku.

    Péči logopedů potřebují i dospělí, na logopedii se nejčastěji dostanou s doporučením svého praktického lékaře nebo neurologa. Obvykle mají postiženou řeč po mrtvici, zcela ojediněle někdo začne chodit k logopedovi proto, že v zaměstnání či osobním životě mu špatná řeč vadí.

    Pokud pacient přijde s lékařským doporučením, hradí logopedickou péči zdravotní pojišťovna, a to dětem i dospělým. Výjimkou je vyšetření řeči pro přijetí ke studiu, pro výkon povolání a pro soudní a jiná jednání, která si klienti hradí sami.

    Logopedická péče v ČR narostla od roku 2007 o 16 procent. Nejčastější poruchou u dětí a mládeže do 18 let je vada výslovnosti hlásek, dyslálie (49 procent). U dospělých nejčastější poruchou je ztráta schopnosti řeči, afázie (48 procent).

Reklama

    Počty pacientů v logopedické péči v letech 2009 až 2011

diagnóza 2009-do 18 let 2009-celkem 2010-do 18 let 2010-celkem 2011-do 18 let 2011-celkem
dyslálie-vada výslovnosti hlásek 54.778 56.357 58.422 59.500 61.138 62.264
dysfázie-porucha schopnosti mluvit 16.045 16.796 15.854 15.933 17.454 17.541
balbuties-koktavost 7499 7993 6080 6767 6045 6764
palatolálie-huhňavost při rozštěpu patra 679 714 704 724 875 895
afázie-porucha chápání, myšlení a nacházení slov 141 5059 120 5234 168 6000
dysartie-narušení výslovnosti z nervových příčin 903 2349 1139 3137 1144 3373
vady a poruchy hlasu 492 621 573 680 676 849
vady a poruchy sluchu 1388 1581 1205 1330 1417 1599
ostatní 45.382 48.161 33.185 34.451 35.523 37.419
celkem 127.307 139.621 117.282 127.756 124.440 136.704

    Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky

 

    Stručný popis vývoje řeči dítěte v závislosti na věku

     
do 1 roku Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. M B P A E I O U D T N J
do 2,5 let Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá “co je to“, rozlišuje svou slovní zásobu. K G H CH V F OU AU
do 3,5 let Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se “proč“, rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. Zvládá N D T L (i artikulačně) Bě Pě Mě Vě
do 4,5 let Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. Ň Ď Ť Vyvíjí se Č Š Ž
do 6,5 let Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. C S Z R Ř kombinace ČŠŽ a CSZ  

    Zdroj: Asociace klinických logopedů

 

    Naďa Myslivcová

Reklama

Komentáře

Ach ty tabulky... (So, 20. 7. 2013 - 23:07)
Z podobných tabulek jsem byla vždy nešťastná. Každé dítě je přeci jiné.. Obě moje děti se od tabulek odchylovaly. Dětičky chodily nezvykle brzy bez držení - od 10 měsíců. S řečí to bylo "horší", byly pomalejší. Přitom vyrůstaly v rodině, která je společenská, děti nežily v žádné izolaci, kde se nemluví.. Dcera jakž takž vše do první třídy dohnala a nyní, desetiletá, mi dělá jenom radost - mluví dobře, ráda čte, učí se velmi dobře. Syn je inteligentní, šikovný, ale má těžkou dysfázii, tam je to jiné. Je v logopedické péči jž sedmým rokem (od tří let). Pokrok je znát, ale vše jde velmi pomalu. Pro nás je úspěch, že umí téměř vše srozumitelně vyslovit. číst se teprve učíme.. Ale víme, že o dožene, jen o dost později.. A ačkoliv se stále píše o integračním systému našeho školství - ani nevíte, jak je těžké najít "ochotnou" školu.
angelika (So, 7. 9. 2013 - 12:09)
DŮRAZNÉ VAROVÁNÍ PŘED...pani Tomkova a jak vy vite ze dotyčny pedofil znasilnuje pravidelne svého syna!!!!!proc když to vite na 100% to nejdete nahlásit co!!!!!!!!
nechapu lidi co se chovaji jako vy nebo ze by pomsta...
Reklama