O smetaně, mozku, štěstí a potravinářských koncernech

Jídlo bohaté na smetanu nebo tuky vyvolává v mozku ohňostroj štěstí. Odhalení britských vědců by mohlo vysvětlovat, proč se někteří lidé nemohou nabažit zmrzliny nebo dezertů tiramisu, píše německý týdeník Der Spiegel.

Vědci Ivan de Araujo a Edmund Rolls z britské Oxfordské
univerzity nabídli svým pokusným osobám nepříliš vábnou krmi -
chuťově neutrální celulózovou kaši s příměsí vody, kukuřičného
oleje, sirupu nebo obyčejného rostlinného oleje. Během podivného
oběda měřili vědci aktivitu mozku jeho účastníků pomocí
počítačového tomografu. Výsledek: Tuk v ústech aktivuje centrum
štěstí v mozku.



Zejména vzorky s vyšším obsahem tuků v mozku "oslovily" ty
oblasti, které se částečně překrývají s oblastí odpovědnou za
vnímání chuti. Z toho podle vědců vyplývá, že mozek vnímá nejen
chuť, ale i složení jídla.


Tučné směsi kromě toho oživily cingulární kůru, tedy oblast
mozku, která se rovněž aktivuje dalšími příjemnými zážitky jako
jsou něžnosti, svůdné vůně nebo výhra ve sportce. To vysvětluje,
proč lidé zvláště rádi jedí potraviny například s obsahem
smetany, říká Rolls.


Britský vědec věří, že přesné rozpoznání tukové stravy je
důsledkem evoluce. Lidem byla tato schopnost dána, aby se
předzásobili na dobu nedostatku potravy. Překvapivě tak
neexistuje žádný druh jídla, jemuž by se člověk zásadně vyhýbal.
Příkladem jsou sliznaté delikatesy jako kaviár nebo losos.


Také potravinové koncerny využívají snímání aktivit mozku k
vytvoření co nejchutnějších výrobků
, říká psycholog David Zald na
internetovém serveru Nature Science Update. Náklady na takové
průzkumy v řádu tisíců dolarů jsou údajně ničím ve srovnání s
tím, kolik se v tomto odvětví obvykle vynakládá na průzkum trhu.


V budoucnu by prý mohly nové poznatky posloužit k výrobě
zcela nových potravinářských produktů, které ošálí náš mozek,
říká Zald. Bylo by možné například vytvořit nápoje, které
chutnají jako ledové, a přitom mají pokojovou teplotu.



Zdroj: ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Přidat komentář

Reklama

Reklama