Sója obsahuje všechny esenciální aminokyseliny

Sójové boby jsou základem pro produkci mnoha potravin, jako například tofu, sójové maso a také sójové nápoje. Obsahují pro organismus nezbytné aminokyseliny, minerální látky jako například fosfor, draslík, hořčík, vápník, železo a zinek. V neposlední řadě také důležité vitaminy A, B, D, E.

Tématikou sójových výrobků se zabývá také specialista na výživu Ing. Petr Havlíček, neboť právě sójové produkty jsou často předmětem diskuzí a bývá kolem nich spousta nejasností a mýtů.

„Sója je luštěnina velmi bohatá na bílkoviny, obsahuje jich 35 - 38 procent. V minulosti se bílkoviny, obsažené v sóje, považovaly za méně hodnotné, než bílkoviny živočišné. Pravdou ovšem je, že tyto bílkoviny jsou velmi hodnotné díky dobrému aminokyselinovému (aminokyseliny = stavební kameny bílkovin) složení s vysokým podílem esenciálních (nepostradatelných) aminokyselin“, uvádí Ing. Petr Havlíček, specialista na výživu.

Podle norem WHO (Světové zdravotnické organizace) je obsah všech esenciálních aminokyselin v sóje stejný a mnohdy vyšší, než doporučené množství v živočišných bílkovinách. Ani jedna z nepostradatelných aminokyselin není nižší, než minimální nutné množství. Další otázkou je ovšem stravitelnost sójové bílkoviny. Ta je také dalším faktorem, určujícím kvalitu bílkovin. Stravitelnost vyjadřuje to, jak náš organismus dokáže využít přijaté bílkoviny. V případě sójové bílkoviny je stravitelnost stoprocentně porovnatelná se stravitelností bílkoviny mléka nebo masa. A pokud sečteme výsledek chemického skóre a stravitelnosti, dostaneme celkový obrázek o tom, jak je daná bílkovina kvalitní - hodnotu PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score). V případě sójové bílkoviny je výsledná hodnota PDCAAS velmi vysoká a porovnatelná s hovězím masem,“ dodává Ing. Petr Havlíček.

Co je to vlastně sója a jak se pěstuje?

Sója je luštěnina s vysokým obsahem proteinů. Má široké využití jako potravina. Její název pochází z japonského „shoyu“. Sója je považována za jednu z nejstarších kulturních plodin. Pochází ze severní a střední Číny. Do Spojených států byla sója dovezena v roce 1765. Pěstuje se v tropických, subtropických podmínkách a v teplých oblastech mírného pásma. Je sice poměrně rezistentní k teplotním extrémům, ale její růst může být výrazně zpomalen při teplotách pod 18 °C a nad 35 °C.  Její výnosy a živinové složení jsou závislé zejména na dostatku vody. Pokud je sója uměle zavlažována, výrazně stoupá její výnos, ale mění se živinové složení. Při zavlažování má totiž sója tendenci zvyšovat obsah bílkovin na úkor oleje.

Jak se vyrábí sójové nápoje ?

Proces výroby je v podstatě velmi jednoduchý. Sójové boby se v optimální zralosti sklidí a vyloupou se z lusků. Zalijí se horkou vodou, aby změkly. Po určité době se přidá čerstvá voda a vše se společně rozmixuje na jemné, mikroskopické částice. Poté už zbývá jen výslednou směs pečlivě přefiltrovat a nápoj je hotový. Není v tom tedy žádná chemie ani modifikace. Jen sójové boby, voda a fyzikální procesy, které běžně aplikujeme i v kuchyni.

Jak je to s obsahem vápníku?

Kravské mléko je významným zdrojem vápníku. Ale jak je to se sójovým nápojem? Je pravdou, že sójový nápoj v přirozeném stavu obsahuje vápníku velmi málo. Proto se obohacuje vápníkem. Pokud bychom chtěli srovnat využití vápníku pocházejícího z kravského mléka a vápníku z mléka sójového, zjistíme, že ze stejného množství obou typů náš organismus využije naprosto stejné množství vápníku.       

Zdroj: Alpro soya                                                                               

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (16)

  • Obrázek uživatele birk
    birk (anonym)

    soja může obsahovat těžké kovy a není dobrá pro malé chlapce http://www.nazeleno.cz/bio/zdrava-vyziva-2/soja-obsahuje-zdrave-latky-ale-muze-i-skodit.aspx

    Pro 09, 2010
  • Obrázek uživatele Karin
    Karin (anonym)

    soja může obsahovat...Těžké kovy může obsahovat úplně všechno - rýže, voda, ryby..Je důležité znát původ potravy, ale jistotu nemáte nikdy u ničeho. Ani u bio. V Itálie byla v obchodech biorýže s kadmiem.

    Pro 09, 2010
  • Obrázek uživatele hanik80
    hanik80 (anonym)

    Dobrý den,ano s tím souhlasím sóje je vážně báječná potravina a k tomu pomáhá vašemu zdravíčku. já jsem kdysi vyzkoušela chlorellu a u té jsme zůstali ted už jí bereme celá rodinka a dokonce i malej jí baští a také je vhodna pro těhotné a kojící maminky takže super i pro seniory,takže vlastně pro všechny generace Tyto látky rovnež pomáhájí při autoimunitních onemocněních jako je revmatoidní artritida, lupus, roztroušená sklerosa apod., rakovině, ale i při kožních onemocněních typu lupenky, dále ekzémy, záněty či při alergických onemocněních.pomáhá z těla odstranovat těžké kovy,toxiny a další jedovaté látky,pomáhá odstranit chronickou zácpu,čistí trávící ustrojí,jako probiotikum podporuje tvorbu prospěšných lactobacilů a bifidobakterií,podporuje zdravou krvetvorbu,zvyšuje hladinu hemoglinu,podporuje kožní metabolismus,hojení ran a vředů,posiluje imunitu organismu proti virovým onemocněním,podporuje zdravé funkce reprodukčních orgánů,prospívá celkové regeneraci organismu,zvyšuje energii a vitalitu a další a další věci my ji bereme celá rodinka plus malej má 4 a už jí bere od 1 roku a jsme s ní moooc spokojeni proto posílám dál

    Pro 12, 2010
  • Obrázek uživatele adam
    adam (anonym)

    Tak ať si ji v tý Asii nechají.

    Pro 13, 2010
  • Obrázek uživatele Anonym
    Anonym (anonym)

    KFC JE NEJLEPSI JOOOOOO!

    Pro 19, 2010
  • Obrázek uživatele Loser
    Loser (anonym)

    Je ze sojy i ta sladká sojová (asi) tyčinka???

    Bře 21, 2011
  • Obrázek uživatele zmrd
    zmrd (anonym)

    vy kundyyyyy soja je srackaaaaaa

    Bře 28, 2011
  • Obrázek uživatele curak
    curak (anonym)

    vsichni co sem pisete jste zmrdi

    Bře 28, 2011
  • Obrázek uživatele dave
    dave (anonym)

    Tak ať si ji v tý Asii...maloměšťáku

    Čer 19, 2011
  • Obrázek uživatele Zuza
    Zuza (anonym)

    Furt sója, sója, vždyť jsou to jen obyčejné fazole, nadýmá to, není to vůbec dobré, fuj!

    Čer 19, 2011
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    Sója je dobrým zdrojem aflatoxinů, tak ji hodně konzumujte, ať si zničíte játra. Týká se to i ostatních luštěnin a ořechů.

    Čer 19, 2011
  • Obrázek uživatele jistě,ale že je soja
    jistě,ale že je soja (anonym)

    Sója je dobrým zdrojem...často geneticky modifikovaná,a že nevíte co to udělá,a že z ní byly alergie je vám fuk.

    Črv 20, 2017
  • Obrázek uživatele Mária
    Mária (anonym)

    často geneticky...On ten článek je starý, dřív byla opravdu sója zdravá, ale dnes bych jí rozhodně nekonzumovala, i když prý u nás GMO není.

    Črv 20, 2017
  • Obrázek uživatele Milan
    Milan (anonym)

    tak soja má všechny aminokyseliny, ale to má chleba nebo pšeničná mouka taky, stejně jako rýže. Poměr aminokyselin u soji není optimální, horší než u obilovin, lepší než u ostatních luštěnin. Má těch bílkovin ale hodně. Hlavně je soja nezdravá, obsahuje saponidy, přírodní látky podobné saponátu i další věci, co jsou dosti nezdravé. Nekonzumovat častěji jak jednou za týden! Podobně fazole max jednou týdně. Hrách nebo čočku jde častěji. Teda komu nevadí být nafouklý a prdy. Lid, nežerte soju, hlavně ne jako náhradu masa.

    Črv 24, 2017
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    Já myslím, že jediné zdravé výrobky ze sóji -jsou tradiční japonské zkvašené. Pochybuji, že Japonci jedí sójové maso - no nevím.

    Črv 24, 2017
  • Obrázek uživatele ...
    ... (anonym)

    Jen si počti reklamko, jsi otravná jako veš. SVĚT ZDRAVÍ? NIKDY!

    Črv 25, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama