Švestky a slívy - zdravé pochoutky

Čerstvé, sytě zbarvené švestky, blumy i slívy (a také sušené švestky) jsou nabité léčivými antioxidanty a přírodními cukry. Slívy a švestková šťáva jsou lahodným přírodním prostředkem proti zácpě a zároveň prospívají srdci.

Obsah živin

Antokyany - Červenomodrá barviva dodávající švestkám a slívám intenzivní barvu. Tyto rostlinné látky by měly tělo chránit před rakovinou a nemocemi srdce zachycováním škodlivých volných radikálů.

Draslík. Strava bohatá na draslík může mít vliv na snížení krevního tlaku a omezuje také riziko tvorby ledvinových kamenů a výskyt mrtvice. (Čtvrt hrnku sušených švestek obsahuje 317 mg draslíku, tedy 6 procent doporučené denní dávky.)

Kvercetin - Tento mocný bojovník proti nebezpečným molekulám volných radikálů pomáhá předcházet rakovině spojené s působením estrogenů, zvláště nádorům prsu. Může také zabránit oxidaci "škodlivého" LDL cholesterolu, procesu vedoucímu k srdečním onemocněním.
Kyselina chlorgenová - Fenolová fytochemická sloučenina se silnými antioxidačními účinky. Zachycuje volné radikály a měla by zbavovat toxicity karcinogenní činidla z okolního prostředí, zejména nitrosaminy z cigaretového kouře.

Nerozpustná vláknina. Nerozpustná vláknina ve švestkách i slívách pomáhá zvětšit objem stolice a usnadňuje vyprazdňování.
Rozpustná vláknina. Švestky a slívy mají vysoký obsah rozpustné vlákniny, která je dobrým lékem na zácpu a snižuje hladinu cholesterolu.

Sorbitol - Přirozeně se vyskytující sladidlo. Absorpcí vody ve střevech a zvětšením objemu stolice pomáhá odstraňovat zácpu. Nutno však dodat, že může podráždit tlusté střevo, zvláště u osob s dráždivým tračníkem.


Jak využít maximum

Pokud nechcete při tepelné úpravě švestek přijít o sorbitol, který se při vaření uvolňuje do vody, pak využijte i švestkový vývar.


Zdravé doušky

Švestková šťáva je nejen prostředkem proti zácpě, ale navíc má vysoký obsah antioxidantů. Její pití večer před spaním podporuje ranní stolici (a výsledek ranní sklenky švestkové šťávy se dostaví zase večer).

Obohaťte si jídelníček

Ovocná polévka: rozmixujte švestkovou šťávu, nízkotučnou smetanu a trochu čerstvé citrónové šťávy, vychlaďte a podávejte s čerstvými švestkami rozkrájenými na kostičky a drcenou čerstvou mátou.

Používejte švestková povidla na pečivo místo marmelády nebo si jimi ochucujte bílý jogurt.

Rozkrájené vypeckované slívy uvařte v octě s cukrem spolu s cibulí a česnekem a podávejte jako oblohu k masu či drůbeži.

Omáčka na barbecue: uvařte na kostičky nakrájené vypeckované slívy ve švestkové šťávě spolu s medem, octem, drceným čerstvým zázvorem a pálivou omáčkou.

Na plátky nakrájené švestky či slívy přidávejte do pikantních omáček a dušených pokrmů.

Místo tavených sýrů a žervé si na chléb namažte nízkotučný krémový sýr a obložte ho plátky zralých švestek.


Zdroj: Braňte se jídlem - Nejlepší lékárnou je vaše kuchyně a nejlepším lékem vaše strava, nakladatelství Výběr

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Přidat komentář

Reklama

Reklama