Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Základní nákupní lístek vegetariána

Přinášíme seznam potravin, které by měl mít v zásobě každý vegetarián, aby zajistil příjem všech potřebných živin. Zároveň tento seznam může sloužit i jako inspirace pro zdravou výživu nevegetariánů.

Obilné výrobky
- ječmen
-  hnědá rýže
- bulgur
- mouky (celozrnná pšeničná, nebělená, I lepek, jiné)
- proso
- směs cereálií nebo mušli I - ovesná mouka
-  téstovin
- popcorn
- quinoa
- pšeničné klíčky
-  celozrnný chléb, housky, bagety,  sušenky
 
Zelenina a ovoce
- čerstvá zelenina (brokolice, kadeřávek, čínské zelí, zelí napa, fkapusta)
- sezónní ovoce a zelenina
- mražené ovoce a zelenina 
 - česnek a cibule
- sušené ovoce (meruňky, brusinky, rybíz, datle, fíky, švestky, rozinky aj.)
- ovocné a zeleninové džusy (čerstvé, mražené, v lahvích, konzervách
nebo tetrapacku)
- rajská omáčka nebo omáčky na špagety, konzervovaná rajčata
 
Fazole, hrášek, čočka a další urobky z luštěnin
- sušené luštěniny (cizrna, fazole navy, pinto a ledvinové, čočka, půlený hrášek)
-    konzervované luštěniny (cizrna, fazole pinto, ledvinové a zapečené fazole)
-    tofu, tempeh (bílé nebo okořeněné tofu)
-    jídla připravená z luštěnin, například polévky a chilli
-    instantní sušená jídla z luštěnin (hummus, polévky, dušená zelenina, mexické fazole)
-    vegetariánské alternativy masa, vegetariánské pirožky, sójové vídeňské párky, vegetariánské plátky, párky
-    seitan
-    sójové ořechy
 
Ořechy, semena a másla
-    ořechová másla
-    ořechy (syrové kešu, mandle, vlašské ořechy, pekanové ořechy, lískové ořechy, arašídy)
-    másla ze semen (tahini, slunečnicové)
-    semena (lněné semínko, dýňová semena, sezamová a slunečnicová semínka)
 
Sójové a obilné nápoje a z nich odvozené výrobky
-    obohacené sójové mléko nebo obilná mléka
-    sójový jogurt
-    sójový sýr
-    sójová zmrzlina nebo jiné mražené dezerty
 
Mléčné výrobky a vajíčka (pro lakto-ovo vegetariány)
-    kravské mléko
-    sýr
-    vajíčka
-    jogurt
 
Sladidla
-    ječný slad, rýžový sirup, javorový sirup, nektar z agáve
-    blackstrap melasa
-    třtinový cukr
-    džemy a marmelády
 
Nápoje
-    obilné nápoje
-    listové a bylinkové čaje
-    káva v biokvalité
 
Tuky a oleje
-    extra panenský olivový olej
-    lněný olej
-    majonéza nebo veganská majonéza, pomazánky s majonézou
-    nehydrogenované margaríny
-    ořechové oleje (z lískových a vlašských ořechů)
-    bio řepkový olej, slunečnicový nebo saflórový olej s vysokým obsahem kyseliny olejové
-    sezamový olej na toasty
-    rostlinný nebo lecitinový sprej
 

Ochucovaci prostředky, koření
-    Bragg Liquid Aminos
-    omáčky v lahvičkách (teriyaki, barbecue, sladkokyselá aj.)
-    víno na vaření
-    kečup, hořčicidresink
-    citrónová šťáva
-    miso
-    kari pasta Patak
-    sterilovaná zelenina
-    tamari nebo sójová omáčka
-    mořská zelenina (hijiki, wakame, noří, agar)
-    zeleninová vegeta, zeleninový masox nebo koření s vůní kuřete
-    lahůdkové droždí
-    ocet (rýžový, vinný, balsamikový nebo jablečný)
 
Bylinky a koření
-    chilli prášek nebo pálivé chilli papričky
-    skořice, nové koření, muškátový oříšek, kmín, kari
-    sušené bylinky (oregáno, šalvěj, saturejka, tymián, rozmarýn, majoránka)
-    čerstvý zázvor
-    čerstvé bylinky (petrželka, koriandr, bazalka)
-    kořenící směsi
-    mořská sůl a pepř
Zdroj: Vesanto Melinová a Brenda Davisová - Průvodce vegetariána: The New Becoming Vegetarian: The Essential Guide to a Healthy Vegetarian Diet
 

Komentáře (6)

  • Obrázek uživatele P.
    P. (anonym)

    Tak mohli jste si to po sobě aspoň přečíst, když už teda vydáváte článek :D aneb mušli a téstovin, hesla dnešního dne :D

    Pro 05, 2012
  • Obrázek uživatele Číst to nebudu
    Číst to nebudu (anonym)

    Už zas bych šukala,mám se stát vegankou?

    Pro 06, 2012
  • Obrázek uživatele Bourák
    Bourák (anonym)

    Už zas bych šukala,mám se...Ne, po dobu, kdy vykonáváš tuto bohulibou činnost, nejíš - a tedy hubneš. Jen tak dál, ale prosímtě aspoň ráno vynech a nasnídej se. Jinak budeš chrastit.

    Pro 08, 2012
  • Obrázek uživatele Avalo
    Avalo (anonym)

    V seznamu, který má ambici doporučovat zdravou výživu, nemají co dělat mražené a instantní potraviny, extrudované výroby (cereálie, musli, popcorn, sušenky), zmrzliny, třtinový cukr, majonézy, margaríny, barbecue, kečupy, masox (pro vegetariány!?), sojové párky. A s velkým otazníkem je také pečivo, káva a mléčné výrobky obecně. Naopak ve výčtu zeleniny úplně chybí zelenina kořenová, která by měla být zastoupena nejvíce. V luštětninách není zmíněno mungo a mezi sladidly med, hroznový cukr a fruktóza. A bůhvíproč chybí také bílá rýže!! Bulgur patří mezi těstoviny, není tedy potřeba zmiňovat ho zvlášť. Celkově je tento seznam natolik podivný, že uvedenou knihu bych si jakožto zdroj relevantních informací určitě nevybrala.

    Feb 16, 2013
  • Obrázek uživatele Tryto
    Tryto (anonym)

    tip na sestavení lístku: http://www.erlink.cz/klik/UmBQdgBj

    Feb 16, 2013
  • Obrázek uživatele kupík
    kupík (anonym)

    Poukaz na nákup do Teska zdarma! Ahoj, zaregistrovala jsem se na stránkách: http://www.kupi.cz/?u=t6ug6 (chtějí jen e-mail.) Šetřím, sbírám body za aktivitu (přibývají rychle) a za odměnu dostanu poukázky na nákup do obchodů v hodnotě 200,- 500,- nebo 1000,-. Můžete si zadat hlídání Vámi vybraného zboží ve slevě a potom na něj být upozorněni. Vhodný přivýdělek pro maminky na mateřské, studenty a nezaměstnané. Poukazy už několikrát došly - doporučeně poštou do 5 dnů od zažádání. Vyzkoušej to taky! Tady je odkaz: http://www.kupi.cz/?u=t6ug6

    Bře 18, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama