Základní stravovací principy

Myslím si, že každý z nás je jedinečná osobnost s určitým povoláním, zaměstnáním, rodinným zázemím, povahou... Proto i naše strava by se měla více než plněním tabulkových hodnot řídit námi samotnými.

1. Střídmost

Střídmost, zde uvedená na prvním místě, nemusí znamenat asketické chování, které také nepovažuji za ideál, ale pouze schopnost sebekontroly v pozitivním smyslu. A já osobně považuji "ovládání se na talíři" za jeden ze stavebních kamenů, na kterém máme denně příležitost pilovat svůj charakter.

Chcete-li se věnovat svému stravování, je tedy důležitá schopnost poznat na sobě rozdíl mezi najezením a přecpáním se. Připomínám známé zmínky o obědě, po kterém se nemůžeme ani hýbat. Jak často jste již podobný výrok slyšely ? Kolikrát si po pracovním obědě musíte ihned po návratu do kanceláře uvařit kávu, aby bylo možné vydržet až do konce pracovní doby ?

2. Pestrost

Pestrost stravy v souladu s vaší etikou, svědomím. Znamená to, že souhlasím s nezbytností přijímat všechny esenciální aminokyseliny, životně důležité mastné kyseliny, potřebné množství polysacharidů, vitamíny, minerální látky i další elementy. Již však nesouhlasím s tvrzením, že maso je jediným a tudíž i nenahraditelným zdrojem kvalitních bílkovin, že k životu je potřebné přijímat dva litry mléka denně a podobně. Ale stejně nesouhlasím například s názorem, že vegetariánství je jediný zdravý stravovací způsob.

Myslím si, že každý z nás je jedinečná osobnost s určitým povoláním, zaměstnáním, rodinným zázemím, povahou... Proto i naše strava by se měla více než plněním tabulkových hodnot řídit námi samotnými. Za důležité zde považuji upozornit vás na rozdíl mezi stravou řízenou našimi vlastními názory a instinkty a výběrem potravin na základě televizní reklamy, ceny výrobku nebo pestrostí obalu. Obávám se, že v těchto případech už o nás rozhoduje někdo úplně jiný.

A proto i správně prováděnou vegetariánskou, makrobiotickou nebo jinou stravu považuji za pestrou. Vždyť Světová zdravotnická organizace již v roce 1987 označila vegetariánství za stravovací způsob, pomocí kterého lze snadněji splnit požadavky racionální výživy než naší běžnou stravou.

3. Pohoda

Tímto myslím pohodu a čas věnovaný stravování. Pro každého muže je jistě příjemným zážitkem chutný, pěkně upravený talíř v čistém prostředí, ale už neznám muže, kterému by vyhovovala žena neustále pobíhající při jídle, žena, která než se rodina nají, stihne zhltnout svou porci, postupně poumývat nádobí, popřípadě i setřít prach či podlahu. Rozpomeňte se na moudrost našich předků, na doby, kdy bylo zvykem za jídlo poděkovat; stolování bylo rodinným obřadem a od stolu se odcházelo, až když všichni členové rodiny dojedli.

Doporučení jíst v klidu a pohodě lze podložit i současnými výzkumy o trávení. První trávicí enzym u člověka se nachází v dutině ústní a nazývá se ptyalin. Ptyalin má na starosti zahájení štěpení polysacharidů, a protože optimální pH, při kterém působí, je 7,1, přestává tento fungovat v žaludku. To prakticky znamená, že čím delší dobu věnujeme kousání a zpracování potravy v ústech, tím větší šanci má ptyalin k uplatnění své funkce. Naopak o nefungujícím trávení v dutině ústní vypovídají nevolnosti po jídle, pocity těžkostí v žaludku, kde nám "leží" nedostatečně natrávená strava.



zdroj: Josef Jonáš, Rosemary Gladstar - Přírodní léčba pro ženy

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Věra
    Věra (anonym)

    Článek se mi tak líbí, že jsem si ho vytiskla. Docela vtipným způsobem popisuje známá fakta a přidává mnohá další.

    Kvě 21, 2006
  • Obrázek uživatele marcela
    marcela (anonym)

    je to dobre..

    Lis 27, 2006
  • Obrázek uživatele Alex
    Alex (anonym)

    Je to fakt, ale bohužel v dnešní době lidé čas na obřad "jídlo" zvaný, nemají. V čase mého dětství v rodině i v zam. čas byl.. Dnes mají mekáče a jiné rychlo-výkrmny a další ničemnosti. Proto nemoce, obezita a další.Hlavní atribut většiny dnešních lidí jsou spěch a hlavně peníze - vše pro ně obětují! Něco za něco...

    Dub 06, 2008
  • Obrázek uživatele Comodor W. Falkon
    Comodor W. Falkon (anonym)

    Souhlasím s Alexem... Sám patřím mezi ty co moc nestíhají... Ráno mezi 8-10 startovací hrnek mléka, nebo home-made podmáslí, a další jídelní zastávka je občas v menze, většinou však až tak v 20 hodin... Müsli tyčinky, sezamky a čokolády nepočítám, beztak jich není moc... ...do mekáče bych ale nešel...tam mají hnusné jídlo, možná jsem z domova zhýčkaný zvěřinou, ale třijde mi nampůl tvrdé, napůl gumové a hlavně bez chuti... Já sice spořádám téměř cokoliv, ale když to není nutné...navíc za takové sumy - za to si lze pořdit mnohem chutnější jídlo v kdekteré klidné a útulné asijské restauraci...

    Kvě 23, 2008

Přidat komentář

Reklama

Reklama