22 rad, jak jíst skutečně zdravě

Strava nás ovlivňuje víc, než si myslíme. Je například vědecky podloženo, že ovlivňuje tzv. biologický věk ? že díky ní naše tělo rychleji stárne či naopak zůstává mladé.

A jak tedy jíst správně? Výživový specialista Martin Škába z portálu www.skaba.cz radí, jak na to:

1. Zákaz sladkostem: Omezte a postupně vynechejte zcela sladkosti a sladké nápoje. 

2. Voda bez bublinek: Pijte nejvíce neperlivou filtrovanou. 

3. Na bílé pečivo zapomeňte: Nahraďte je celozrnným žitným, nejlépe kváskovým. 

4. Místo krávy kozu: Omezte kravské mléčné výrobky a nahraďte je kozími.

5. Omezte maso: 4 porce za týden stačí. „Vyvarujte se kuřecího masa ze supermarketů, kupujte raději ty domácí a nejlépe na doporučení. 

6. Objevte bílkoviny: Najdete je i jinde než v mase, například v rybách, vejcích, luštěninách, fermentované sóje, výrobků z vaječných bílků,....

7. Odšťavňujte: „Zeleninové a ovocné šťávy jsou plné vitamínů, minerálů, fytoživin, ale také enzymů a antioxidantů, které omlazují tělo. Dejte si každý den 0,3 - 0,5 dcl čerstvých šťáv z 5 druhů ovoce a 5 druhů zeleniny a brzy pocítíte pozitivní účinky,“ radí Martin Škába.

8. Kvašená je dobrá: Zařaďte do svého jídelníčku kvašenou zeleniny (zejména kysané zelí), která působí na tělo doslova blahodárné.

9. Vyzkoušejte sójové výrobky: Zejména Tempeh - fermentovaný sójový sýr. Je skvělým zdrojem bílkovin, tedy jím můžete bez problémů i několikrát týdně nahradit maso.

10. Zelený ječmen odkyseluje: „Zelený ječmen pomáhá s celkovou acidobazicitou neboli kyselostí těla a působí na tělo silně zásadotvorně,“ vysvětluje Martin Škába.

11. Alfa je omega-3: Omega-3 mastné kyseliny, nejčastěji formou ryb a zdravých olejů (makadamový, lněný, konopný, mandlový...), třeba na zálivky do salátů. V teplé kuchyni používejte olivový a rýžový.

12. Jezte semínka: Lněná, slunečnicová nebo dýňová semínka pozitivně ovlivňují produkci pohlavních hormonů a pomáhají „čistit střeva“.

13. Doplňte zinek: Dobrým zdrojem tohoto minerálu potřebného k produkci testosteronu jsou mořské plody, vejce, pšeničné klíčky...

14. Ořechy vám dají energii: Zpestřete si jídlo nesolenými ořechy para, kešu, vlašskými nebo mandlemi. Díky velkému množství energie jsou skvělými pomocníky nejen pro zdravý cévní systém.

15. Ke každému jídlu zeleninu: Snížíte glykemický index stravy a ušetříte práci slinivce břišní.

16. Špenát pro lásku: Obsahuje mnoho vitamínu E, který je hlavní činitel při produkci pohlavních hormonů v těle a říká se o něm, že je přírodní afrodiziakum.

17. Nebojte se plodů moře: Zdravé jsou zejména ústřice. Konzumujte pravidelně čerstvé ryby, které váš mozek naladí na správné vibrace.

18. Konzumujte čerstvé ovoce denně: Obsahuje mnoho vitamínu C (zejména kiwi, citrusy, černý rybíz a jahody) a vy byste ho denně měli přijmout alespoň 500-1000mg vit C.

19. Zázračná grepová jadérka: Každé ráno si dejte sklenici vody s extraktem z grepových jadérek.

20. Talíř na tři díly: Při skladbě svého talíře myslete na to, že by v něm měla být vždy z  1/2 zastoupena zelenina, z 1/4 bílkoviny a z 1/4 sacharidy.

21. Kousejte důkladně a jezte pomalu. 

22. Tři hodiny pauza: Nechte své tělo vytrávit, jezte maximálně každé 3 hodiny, ne dříve.

Zdroj informací a foto: www.skaba.cz


 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele to jsou zase kecy...
    to jsou zase kecy... (anonym)

    Jak víte určitě, že kozí mléko je lepší než kravské? A ty šťávy jsou blbost, naopak proti nim je třeba varovat, ovocné šťávy způsobují výkyvy glykemického indexu protože postrádají vlákninu, která je z ovoce uměle odstraněna. To vede k inzulínové resistanci, přibírání na váze a v horším případě i k cukrovce II. typu. A o soje se taky vedou spory. Zvláště ta zpracovaná nic zdravého není.

    Kvě 30, 2017
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Jestli je kozí mléko zdravé, to nevím, ale každopádně je hnusné. Označení "výkyv glykemického indexu" je rovněž nesmysl. Glykemický index je vlastnost potraviny a nikoliv člověka, který tu potravinu konzumuje.

    Kvě 31, 2017
  • Obrázek uživatele Martin
    Martin (anonym)

    Kozí mléko obsahuje jiné bílkoviny než kravské, není na ně toli alergií, není hlenotvorné, má lépe stravitelné tuky. Též se kozy tolik nedopují antibiotiky a jinými léky, protože pokud se volně pasou, tak bývají zdravé na rozdíl od často ustájených krav.

    Říj 03, 2017
  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    Jak víte určitě, že kozí...Čerstvě vylisované šťávy obsahují plno enzymů, vitamínů, minerálů v rychle dostupné formě a v přiměřeném množství nemohou uškodit, ba naopak. Jen lidé s přemnoženými kvasinkami a plísněmi v organismu by si na ně měli dát pozor kvůli obsahu cukru - pro ně by měly být ovocné šťávy tabu, pít by měli pouze zeleninové. Pasterizované či chemicky konzervované šťávy opravdu nejsou pro tělo přínosem.

    Říj 03, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama