7 potravin, které mohou pomoci zvrátit rezistenci na inzulín

Rezistence na inzulín je porucha, která často předchází vzniku diabetu 2. typu. Tato porucha je též příznakem metabolického syndromu.

 

Hormon inzulín řídí příjem glukózy z krve do buněk. Pokud trpíte rezistencí na inzulín a buňky jsou na pokyny inzulínu necitlivé, tak se neotvírají pro glukózu a její hladina v krvi stoupá. Tělo produkuje stále více inzulinu, aby byl příkaz k buňkám doručen a jeho hladina též stoupá. Vysoká hladina inzulinu a glukózy v krvi jsou hlavními příznaky metabolického syndromu ( soubor příznaků, který může vést k obezitě, cukrovce 2.typu, zvýšení krevního tlaku a hladiny cholesterolu, srdečním poruchám i polycystickým vaječníkům).

Příčinou tohoto stavu může být stres či infekce.

Prevencí tohoto stavu je relaxace, pravidelné cvičení, udržování váhy, zdravé stravování, potravinové doplňky. Pokud to nestačí, je třeba nasadit léky, které zvyšují citlivost na inzulin.

Ohledně stravy existuje skupina potravin, které mají velice příznivý vliv na zvyšování citlivosti na inzulin - snižování rezistence na inzulin. Mezi tyto potraviny patří:

Kurkuma
Studie z roku 2009 zjistila, že kurkumin, účinná látka obsažená v kurkumě, byl 500x až 100 000x účinnější než lék na předpis Metformin při aktivaci absorpce glukózy.

V jiné studii 240 dospělých pre-diabetických pacientů dostávalo denně buď 250 miligramů kurkuminu nebo placeba. Po devíti měsících nedošlo u těch, kteří užívali kurkumin k žádnému rozvoji diabetu, ale propukl u 16,4% pacientů užívajících placebo.

Zázvor

V randomizované, dvojitě zaslepené, placebem kontrolované studii bylo 88 diabetiků rozděleno do dvou skupin. Každý den jedna skupina dostala placebo, zatímco druhá dostala 3  kapsle zázvorového prášku. Po osmi týdnech skupina užívající zázvor snížila hladinu cukru v krvi o 10,5%. Skupina s placebem však zvýšila hladinu cukru v krvi o 21%. Navíc citlivost na inzulín výrazně vzrostla ve skupině užívající zázvor.
V jiné studii vědci prokázali, že 1600 mg zázvoru za den zlepšuje osm markerů cukrovky včetně citlivosti na inzulín.

Skořice
Ukázalo se, že skořice normalizuje hladinu cukru v krvi u diabetiků 2. typu zlepšením schopnosti reagovat na inzulín. Metaanalýza osmi klinických studií ukazuje, že výtažky skořice nebo skořice snižují hladiny glukózy v krvi nalačno.
Skořice funguje částečně tím, že zpomaluje rychlost, kterou se žaludek vyprázdní po jídle. V jedné studii lidé jedli šálek rýžového pudingu s čajovou lžičkou skořice  nebo bez ní. Přidání skořice zpomalilo rychlost vyprázdnění žaludku z 37% na 34,5% a významně zpomalilo růst hladiny cukru v krvi. Dokonce i méně než polovina čajové lžičky denně snižuje hladinu cukru v krvi u diabetiků typu 2.

Extrakt z olivového listu

Výzkumníci z University v Aucklandu prokázali, že extrakt olivových listů zvyšuje citlivost na inzulín.
V randomizované, dvojitě zaslepené, placebem kontrolované studii bylo 46 mužů s nadváhou rozděleno do dvou skupin. Jedna skupina dostala kapsle obsahující extrakt z olivového listu a druhá skupina dostávala placebo. Po 12 týdnech extrakt olivových listů snížil inzulinovou rezistenci v průměru o 15%. Také se zvýšila produktivitu buněk produkujících inzulín v pankreatu o 28%.
Výzkumníci poznamenali, že doplnění extraktu z olivového listu dalo výsledky "srovnatelné s běžnými diabetickými terapeutiky (zejména metforminem).”

Drobné bobulovité ovoce - jahody, borůvky, ostružiny, brusinky, aronie

Studie ukazují, že tělo potřebuje po jídle méně inzulínu pro vyvázání cukru, jestliže konzumuje též bobule. Ve studii na zdravých ženách ve Finsku byly subjekty požádány, aby jedly bílý a žitný chléb s výběrem různých druhů bobulovitých plodů nebo bez něho. Škrob v chlebě samotný zvýší po jídle hladinu glukózy. Vědci zjistili, že přidání bobulí ke chlebu výrazně snižuje výkyv hladiny inzulínu po jídle.

Černý kmín - černucha setá (Nigella Sativa)
Ve studii 94 diabetických pacientů předepisovali vědci buď 1, 2 nebo 3 gramy denně kapslí Nigella sativa. Zjistili, že při dávce 2 gramy denně snížil černý kmín významně hladinu cukru v krvi a inzulínovou rezistenci. Vyšší dávka 3 gramy denně nezpůsobila další výhody.
Černý kmín byl ceněn tisíce let za své léčebné vlastnosti. Někdy je nazýván též jako římský koriandr, černý sezam. Říká se mu lék na všechno kormě smrti.

Spirulina
V randomizované studii pacientů s rezistencí na inzulín, vědci srovnávali sílu spiruliny a sóji v schopnosti kontrolovat hladiny inzulínu. 17 pacientů dostávalo 19 gramů spiruliny denně. Dalších 16 pacientů dostalo 19 gramů sóji. Po osmi týdnech skupina užívající spirulina v průměru zvýšila citlivost na inzulín o 224,7%, zatímco sójová skupina zvýšila citlivost na inzulín o 60%.
Navíc 100% ze skupiny spiruliny zlepšilo citlivost na inzulín, zatímco pouze 69% účastníků sójové skupiny se zlepšilo.

Autor: mk  Použitý zdroj: greenmedinfo

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související diskuze: 
Zařazení na fórum: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele starý děda
    starý děda (anonym)

    Hrozí-li nebo začíná cukrovka 2.typu, tak v prvé řadě zvýšit příjem vitamínu B6. Ověřeno v praxi v USA už před cca 70 lety. Kdo nevěří, jeho škoda.

    Pro 14, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama