Cholesterol ve vajíčkách srdci a cévám až na vyjímky nevadí

V  tabulce je ukázán obsah cholesterolu ve vybraných potravinách, které jsou sestupně seřazeny z hlediska obsahu cholesterolu. I když je zde vaječný žloutek na druhém místě, na rozdíl od svých sousedů obsahuje pro naše těla velice prospěšné látky a minimum nepříznivých látek. Proto již nejsou vajíčka z hlediska předcházení srdečně-cévním příhodám zatracována na rozdíl od potravin v jejich sousedství.

Navíc v řadě studií bylo zjištěno, že konzumace vajec dokonce může zvýšit i krevní hladiny ochranného cholesterolu, který nazýváme HDL cholesterol a který chrání naše tepny před aterosklerózou.

Potravina                       Obsah cholesterolu v mg na 100 g

Mozeček                        2300

Vaječný žloutek            1500

Játra                              360

Sádlo                             300

Máslo                             250

Tučné sýry                     150

Uzeniny                         100

Vepřové kotlety              96

Kuře                               75

Mořské ryby                   50

Plnotučné mléko            10

Odstředěné mléko         0,5

Jedno vejce denně je OK skoro pro všechny
K definitivní změně názorů kromě postupných a pracně získaných vědeckých poznatků často přispěje i výrazně viditelný a často extrémní příklad konkrétní osoby. Jedním z milníků byl příběh téměř devadesátiletého muže, který žil pod dohledem v azylovém domě a patnáct let jedl dvacet pět vajíček denně a měl při této dietě normální hladinu cholesterolu v krvi. Tento příběh byl publikován před více než dvaceti lety v jednom z nejprestižnějších světových lékařských časopisů. I když se autor soustředil převážně na kompenzační mechanismy, které zabraňují vstřebávání cholesterolu z vajec ve střevě, stejně si v té době od svých kolegů přečetl dosti kritiky. Nicméně tyto nálezy byly z velké části následně potvrzeny a nedávno vyšla v jednom z dalších předních lékařských časopisů rozsáhlá studie zabývající se vlivem konzumace vajec na výskyt srdečních infarktů a mozkových mrtvic. Autoři shrnuli poznatky ze studií zahrnujících tři až čtyři miliony tak zvaných osoboroků (počet sledovaných osob vynásobený dobou sledování) a šest až osm tisíc cévních příhod - srdečních infarktů a mozkových mrtvic. Zjistili, že jedno vejce denně z hlediska výskytu srdečních infarktů a mozkových mrtvic neškodí. Výjimkou byli pacienti s cukrovkou, u kterých byl při častější konzumaci vajec zaznamenán vyšší výskyt onemocnění srdečních tepen. Z ne zcela jasných důvodů však byli při větším příjmu vajec diabetici naopak chráněni proti krvácivým mozkovým příhodám.

Vejce jsou nepochybně zdrojem řady cenných živin; jejich vysoký obsah cholesterolu pro většinu z  nás není nebezpečný a rozumná (tím myslíme v průměru jedno vejce denně) konzumace kvalitních vajec pro nás neznamená závažná zdravotní rizika. Výjimkou jsou pacienti s těžkými dědičnými poruchami látkové výměny tuků s výrazně vysokými hladinami cholesterolu (nad 8 - 10 mmol/l) a zřejmě pacienti s cukrovkou. U těchto osob je skutečně vhodné snížit konzumaci vaječných žloutků na maximálně 2 týdně. I zde by se však větší pozornost měla věnovat spíše potravinám s vysokým obsahem živočišných tuků a soli.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama