Proč jíst všechny barvy duhy?

Příroda nám chytře poskytuje celé spektrum barev v našich potravinách, abychom zajistili, že budeme jíst všechny různé druhy živin, které vyživují a uzdravují naše tělo. Ovoce a zelenina spadají do 5 různých barevných kategorií. Každá barva nese svou vlastní sadu jedinečných fytochemikálií, které pomáhají v boji proti chorobám.

Tyto fytochemikálie dodávají ovoci a zelenině živé barvy. Typická porce ovoce nebo zeleniny je jen půl šálku, ale ve světě nutriční terapie doporučujeme každý den konzumovat 9-13 porcí celozrnných potravin, aby se zabránilo chronickým onemocněním!

Jaké jsou výhody konzumace barevného ovoce a zeleniny?

Výhody červených, fialových a modrých potravin

Ovoce a zelenina s červenými, fialovými a modrými odstíny obsahují pigmenty zvané antokyany, které působí jako silné antioxidanty v lidském těle. Oni jsou známí pro jejich schopnost podporovat srdce a kardiovaskulární systém, stejně jako paměť. Antokyany jsou také spojeny se sníženým rizikem makulární degenerace, určitých typů rakoviny a mozkové mrtvice, i když je zapotřebí dalšího výzkumu. Červené, fialové a modré produkty mají také obzvláště vysokou hladinu určitých živin. Jahody, řepa a fazole jsou nabité kyselinou listovou. Brusinky, jahody, maliny, červený nebo růžový grapefruit, borůvky a červená paprika jsou naplněny vitamínem C. Třešně, švestky a lilek jsou dobrým zdrojem vlákniny, která nám pomáhá zůstat déle sytější a vyrovnávat hladinu cukru v krvi. Brusinky jsou známé pro svou jedinečnou schopnost pomáhat chránit před infekcemi močových cest díky některým sloučeninám zvaným proantokyanidiny, které zabraňují ulpívání bakterií na stěně močového měchýře.

Druhy červených, fialových a modrých potravin

Mezi červené zdroje potravy patří jablka, fazole, papriky, brusinky, třešně, goji, červená cibule, ředkvičky, maliny, červený rybíz, jahody, rebarbora, rajče, meloun.

Mezi fialové a modré potraviny patří borůvky, ostružiny, zelí, mrkev, květák, lilek, fíky, hrozny, kel, olivy, švestky, brambory, švestky, rozinky a černá rýže.

Výhody oranžových a žlutých potravin

Jako dětem nám často říkali, abychom jedly veškerou  mrkev, protože nám pomohou vidět ve tmě. Tato víra má pravdu, protože mrkev a jiné pomerančové produkty obsahují vysoké hladiny betakarotenu, což je antioxidant, který pomáhá chránit naše oči před makulární degenerací a podporuje noční vidění. Mezi další živiny obsažené v oranžovém a žlutém ovoci a zelenině patří vitamin C, draslík, kyselina listová a bromelain. Ačkoli jsou pomeranče slavným zdrojem vitaminu C, jiné produkty obsahují stejně, ne-li více vitaminu C, než pomeranče. Zdroje zahrnují sladké brambory, žluté papriky, broskve, mango a papáju. Škrobová zelenina, jako jsou sladké brambory a dýně, obsahuje dostatek draslíku, který je nezbytný pro snížení vysokého krevního tlaku. Je známo, že bromelain nacházející se v některých žlutých a oranžových plodech, včetně ananasu, podporuje imunitní systém, pomáhá bojovat proti infekcím a snižuje zánět spojený s histaminem a alergiemi.

Druhy oranžových a žlutých potravin

Meruňky, paprika, mrkev, mango, nektarinka, pomeranč, papája, dýně, dýně, sladké brambory, mandarinky a kurkuma jsou dobrým zdrojem rostlinných pigmentů. Banány, paprika, kukuřice, zázvor, citron, proso, ananas, hvězdice a letní tykev jsou dobrým zdrojem žlutých antioxidantů.

Výhody zelených potravin

Listová zelenina by měla být pravidelnou součástí stravy, protože je nabitá živinami a antioxidanty pro zdraví celého těla. Čím tmavší je zeleň, tím lépe, protože tmavší odstíny označují hustší zdroje živin, včetně kyseliny listové, hořčíku, vápníku, vitaminu K a betakarotenu. Listová zelenina a křupavá zelenina, jako je kapusta, zelí, brokolice a růžičková kapusta, také obsahují silnou molekulu zvanou indol-3-karbinol (I3C). Při požití je I3C pokryta diindolylmethanem (DIM), o kterém se říká, že pomáhá docílit rovnováhy mezi pohlavními hormony estrogenem a testosteronem.

Druhy zelených potravin

Ideálními zdroji zelených potravin jsou jablka, artyčoky, chřest, avokádo, růžičková kapusta, paprika, bok choy, brokolice, zelí, celer, okurka, zelené fazolky, hrášek, kel, limety, olivy, hrušky, špenát a cuketa.

Výhody bílých, žlutohnědých a hnědých potravin

Když si myslíme na bílá jídla, obvykle se nám vybaví představa rodinného večírku plného béžových klobásek, chleba a koláčů. Přírodní zdroje bílých, pálených a hnědých potravin jsou však velmi prospěšné, protože se mohou pochlubit vysokou úrovní vitamínů B, kyseliny listové a vitamínu C. Bílé potraviny jsou také dobrým zdrojem rezistentního škrobu. Tento typ škrobu krmí přátelské bakterie ve střevě a zase zvyšuje produkci mastných kyselin s krátkým řetězcem, jako je butyrát. Mastné kyseliny jsou stavebními kameny tuků, které musí naše buňky fungovat, a butyrát je preferovaným zdrojem energie pro buňky ve stěně tlustého střeva. Udržovat tyto buňky zdravé znamená chránit integritu střevní výstelky, aby se zabránilo zánětu a zabránilo nechtěným částicím potravy a patogenům v průchodu do krevního oběhu.

Druhy bílých, žlutohnědých a hnědých potravin

Mezi bílé, žlutohnědé a hnědé potraviny patří květák, kakao, káva, kokos, česnek, luštěniny, houby, ořechy, bílá cibule, semena, šalotka, tahini, sója, čaj a celozrnné výrobky.

Jíte každý den duhu?

Nemohu dostatečně zdůraznit, jak zásadní je to, abychom každý den dostávali do stravy co nejvíce těchto barev. Sloučeniny živin obsažené v těchto potravinách nabízejí silné antivirové, antibakteriální a protizánětlivé vlastnosti, které pomáhají chránit každou choulostivou buňku v našem těle před poškozením, kterému jsme v moderním životě vystaveni.

Šťastné duhové!

Autor: Kirsty Gillmore je registrovanou nutriční terapeutkou (BA Hons, DipCNM, mBANT, CNHC) a novou obchodní zástupkyní ve společnosti G&G Vitamins. Kirsty je také zakladatelkou LLB Nutrition, kliniky nutriční terapie a wellness blogu se sídlem v jihovýchodním Londýně.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele Klára
    Klára (anonym)

    Miluji léto protože právě mohu jíst různé pestré zeleniny a ovoce včetně lesních plodů. V zimě si nemohu tuto pestrost finančně dovolit.

    Dub 28, 2021
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Barva Duha - šatů vzpruha.

    Dub 28, 2021
  • Obrázek uživatele Miša
    Miša (anonym)

    vypadá to mnamozně, hned bych si to dala. Tohle je zdravé jídlo a když se k tomu přidají i probiotika,je to radost pro naši imunitu a naše tělo

    Kvě 27, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama