Víte, které potraviny obsahují nejvíce vitamínů?

Vitaminy jsou pro správné fungování našeho těla nezbytné. Pomáhají správnému metabolismu, působí jako prevence některých onemocnění a posilují imunitní systém. Naprostou většinu z nich si však organismus neumí vyrobit. Nejlepším zdrojem vitaminů vždy zůstávají čerstvé a kvalitní potraviny – ať už živočišného či rostlinného původu –, které neprošly zbytečným chemickým ošetřením či nadměrnými kuchyňskými úpravami.

Ryby a mořské plody

Ryby a mořské plody jsou vynikajícím přírodním zdrojem v posledních měsících často skloňovaného vitaminu D. V tučných rybách, jako je losos či tuňák, ale najdeme také množství vitaminu A a vitaminů řady B. Mezi plody moře můžeme zařadit také mořské řasy a chaluhy, které si nacházejí stále častěji cestu i na náš stůl. Organismu rozhodně prospějí obsahem vitaminů A, B i C, díky kterému bývají dokonce označovány za nejzdravější zeleninu na světě.

 

Listová zelenina

Krásná zelená barva listové zeleniny naznačuje, že našemu organismu její konzumace jen prospěje. Přírodní antioxidanty v podobě vitaminů A, C, E a K působí protizánětlivě, posilují imunitu a zpomalují stárnutí. Špenát, hlávkový salát, či rukolu bychom měli konzumovat pravidelně a pokud možno s minimální tepelnou úpravou. „Trendem posledních let a vhodným způsobem, jak dostat vitaminy i do někoho, kdo zelenině v klasické úpravě neholduje, jsou různá smoothie. Výhodou je možnost nakombinovat ovoce se zeleninou podle svých představ, a to za zachování veškerých zdraví prospěšných látek. Například kombinaci řapíkatého celeru s jablkem nebo avokáda se špenátem a banánem,“ doplňuje Jaroslav Neuman, nákupčí ovoce a zeleniny z online supermarketu Košík.cz.

 

Ořechy a semínka

Každý z nás by si měl dopřát alespoň hrst ořechů či semínek denně. Jsou totiž výživově velmi hodnotné, a navíc nabité zdraví prospěšnými látkami. Najdeme v nich vitaminy A, E, k a B, které blahodárně působí mimo jiné na naši nervovou soustavu. Sáhnout můžeme po kaloricky bohatém kešu, mandlích, lískových či vlašských ořeších, velké množství provitaminu A najdeme v pistáciích. Jen pozor, ořechy obsahují velký podíl tuku a je třeba si je dopřávat rozumně.

 

Klíčky

Pokud jste ještě nepropadli kouzlu nakličování, měli byste ho ideálně nyní na jaře vyzkoušet. Na naklíčení se hodí třeba řeřicha, ředkvička nebo vojtěška či fazole mungo. Stačí sklenice či navlhčená vata a už za pár dnů můžete sklízet úrodu plnou vitaminů C, B, E a K. Fazole mungo obsahují dokonce srovnatelné množství vitaminu C jako citrusové plody! Pro ty, kteří dávají přednost již hotové variantě, doporučujeme Microgreens, což mladé rostlinky plné vitamínů. Hodí se rovněž k přípravě smoothie,” doplňuje Neuman.

 

Brokolice

Buď ji milujete, nebo ji na talíři nemůžete ani vidět. Pravdu ale zůstává, že brokolice je mezi zeleninou nekorunovanou královnou. Patří mezi nejbohatší zdroj vitaminu C, ve kterém předežene i citrusové plody, ale najdeme v ní také vitamin A, B a K. V kuchyni bychom ji měli upravovat jen krátce – ideální je blanšírování nebo vaření v páře, které většinu vitaminů zachová.

 

Chřest

Kromě toho, že chřest je považován za afrodiziakum, je také vynikajícím zdrojem betakarotenu, vitaminu A, C a E. Ve 100 g chřestu dodáme našemu tělu více než polovinu doporučené denní dávky vitaminu K, který blahodárně působí na kosti a srážlivost krve.  Konzumace chřestu pozitivně ovlivňuje naše vlasy a pleť, ale také nervový a imunitní systém.  

 

Chilli papričky

Běžná paprika je velmi bohatá na vitamin C, a její pálivá příbuzná si s ní nijak nezadá. Ve 100 gramech najdeme dokonce více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Pokud tedy chcete podpořit svůj imunitní systém, dopřejte si jednu chilli papričku a máte vystaráno. Slabší povahy mohou zůstat u klasických paprik, které v sobě ukrývají také vitamin A, E a K. 

 

Játra

Játra nám často už v útlém dětství zprotivila školní jídelna, přesto by byla škoda je do jídelníčku nezařadit. Jsou totiž výborným zdrojem celé řady vitaminů, především pak všech z řady B. Najdeme v nich ale také vitamin D, který se v potravinách vyskytuje jen zřídka, a také vysoký obsah vitaminu A. Na konzumaci jater by si proto měly dát pozor těhotné ženy, kterým by nadměrná dávka vitaminu A mohla uškodit.

 

Bobuloviny

Bobulovité ovoce jako borůvky, maliny, rybíz, víno či třeba ostružiny a aronie jsou kulatým pokladem na talíři. Působí jako silné antioxidanty a díky vysokému obsahu vitaminů C a B prospívají našemu organismu. Nenápadným králem mezi bobulemi je pak nazlátlý rakytník, jehož jedna kulička nejenže pokryje denní doporučenou dávku vitaminu C, ale poskytne tělu i vitaminy A, E, D, K a B.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (8)

  • Obrázek uživatele Pavla
    Pavla (anonym)

    všechny. Ale jenom strava nestačí. Proto pravidelně beru vitaminy probiotika a vitamin C a D. Jsme po covidu a moje tělo to potřebuje

    Čer 24, 2021
  • Obrázek uživatele Alena
    Alena (anonym)

    jenže jenom potraviny nestačí, proto ještě beru vitaminy multikomplex, aby moje tělo nestradalo

    Čer 27, 2021
  • Obrázek uživatele Dita
    Dita (anonym)

    Holky máte pravdu, taky používáme ještě extra vitamín C a na jaře hodně jarní detoxy.

    Črv 22, 2021
  • Obrázek uživatele Linda
    Linda (anonym)

    všechny. Jenže jenom strava nestačí a někdy je dobré vitaminy doplnit i ve formě potravinových doplnků. Aspon ja to tak dělám a zatím jsem zdravá a již 4 roky sjem nebyla nemocná

    Črv 24, 2021
  • Obrázek uživatele Adry
    Adry (anonym)

    Moje strava je velmi pestrá, miluju zeleninu a ovoce, ale taky ještě beru přírodní produkty a vitamín C. Cítím se potom lépe.

    Črv 28, 2021
  • Obrázek uživatele Žaneta
    Žaneta (anonym)

    Já si zase myslím, že ty správné potraviny stačí. Problém je ale v tom, že málokdo má pestrou a vyváženou stravu bohatou na vitamíny. Také si myslím, že nejdůležitější je dostávat do těla probiotika, která jsou nezbytná pro správnou funkci zažívání.

    Črv 28, 2021
  • Obrázek uživatele Klára
    Klára (anonym)

    Musím s Vámi souhlasit, že probiotika jsou pro tělo extrémně důležitá a každý člověk by se měl zajímat o to, jak to tělu dodat. Já jsem třeba zvolila kimchi. Tohle je opravdu zdravá potravina bohatá na probiotika a když jím kimchi každý den, tak se to pozitivně odráží na mém zdraví.

    Črv 29, 2021
  • Obrázek uživatele Žaneta
    Žaneta (anonym)

    A co je vlasně to kimchi, o kterém mluvíte?

    Črv 30, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama