Reklama

Jsou vaše léky opravdu bezpečné?

Rozhovor s autorem knihy Farmagedon Davidem Healym.

Psychiatr, profesor a publicista David Healy ve své nové knize Farmagedon (v originále Pharmageddon, zatím jen v anglickém vydání, pozn. red.) líčí ponurý svět zfalšovaných dat, zkreslených testů a zmanipulovaných léčebných postupů.

Zjištění, které s námi Dr. Healy v nedávném rozhovoru probíral, budou pro některé čtenáře trpkým probuzením. Tyto sporné praktiky se podle zjištění navíc neprovádějí pouze ve Spojených státech, ale po celém světě.

Mnoho lidí bude jistě šokováno, že se tyto praktiky nevztahují pouze na Spojené státy, kde je přímá reklama spotřebiteli legální, ale také na Evropu.

Situace je totožná, farmaceutický průmysl vesměs využívá různé systémy zdravotní péče, což zahrnuje přímou reklamu spotřebiteli. Navzdory této přímé reklamě určené spotřebiteli se víc peněz vynakládá na marketing směrem k lékařům, kteří jsou těmi skutečnými spotřebiteli. Na ně je také vyvíjen nátlak skrze pevně dané léčebné pokyny, které se zakládají na „důkazech“. Ty však farmaceutické společnosti tají, takže spotřebitelé vlastně zůstávají v nevědomosti, aniž by si to uvědomovali.

Reklama

Mnozí by si mysleli, že Velká Británie nebude mít problémy s ovlivňováním farmaceutických společností tak jako ve Spojených státech, uvážíme-li že jejich lékařský systém je založen na  sociálním modelu. Přesto zní Texaský lékařský algoritmický program (TMAP), navržený a financovaný americkými farmaceutickými společnostmi a britský vládní program NICE, téměř totožně.

Přes všechny rozdíly v tom, zda jsou veřejné či soukromé, upřednostňují obě organizace užívání značkových antipsychotik jako jsou Risperdal, Zyprexa a Seroquel před použitím starších, cenově dostupnějších antipsychotik, což samozřejmě farmaceutický průmysl obohacuje. Jak Amerika, tak Evropa se snaží své firmy uspokojit, a ignorují outsourcing klinických testů do Asie a východní Evropy.

Ve Farmagedonu popisujete, jak dohled nad klinickými testy přešel z nemocničních a univerzitních systémů na ziskový systém vedený klinickými výzkumnými organizacemi (tzv. CRO).

Farmaceutické společnosti předaly všechny své operace externím subjektům, od vývoje léčiv a jejich testování přes klinické testy až po vědecké a akademické publikace a jsou teď v jádru jen marketingovými organizacemi. Na každém kritickém bodě se zbavily tradiční zodpovědnosti, a protože nikdo nic nenamítal, tak to pokračuje dál.

Reklama

Komentáře

Reklama