Zdravotní a dietetická hodnota brambor

Brambory, i přes určitý pokles spotřeby v posledních letech, patří i v České republice k nejdůležitějším základním potravinám.

Brambory patří mezi potraviny, které obsahují nejen sytící složku, ale zároveň pro dobrou stravitelnost a vzhledem k hodnotným živinám zaujímají důležité místo ve zdravé výživě. Uvádí se, že je lze používat ve všech formách diet, dokonce i v dietách pro alergiky.
Důvodem je dobrá stravitelnost, obsah hod­notných bílkovin, alkalizační účinek a nízký potenciál alergenů.

Brambory patří k nejdůležitějším zdrojům vitaminů C, B6, B1 a vlákniny. Pre­ventivní účinky vyplývají u brambor z obsahu fyziologicky účinných ochran­ných látek, jakými jsou např. hodnotné bílkoviny, polysacharidy, několikanásobně nenasycené mastné
kyseliny, vitaminy a minerální látky. Zvláštní místo patří tzv. „rezistentnímu“ škrobu, který zvyšuje příjem vlákniny. Jeho obsah se v uvařených hlízách pohybuje v rozmezí 1 až 3 %, a příjem ve výživě lidí se odhaduje v průměru na 3 až 6 g na osobu a den. Tento škrob nelze štěpit amylázami, dostává se nestrávený do tlustého střeva a zde slouží jako výživa pro
mikroorganismy. Fyziologicky tento škrob představuje substrát pro látkovou výměnu střevních bakterií. Zároveň podporuje tvorbu máselnanů (butirátů) v tlustém střevě, které podněcují látkovou výměnu střevních buněk a mají vliv na pozvolné odumírání nádorových buněk. Rezistentní škrob může ovlivnit vznik rakoviny také tím, že snižuje koncentraci sekundárních žlučových kyse­lin (pravděpodobně mají karcinogenní vliv) v trávícím traktu, zřeďuje obsah kolonií, zkracuje dobu průchodu a brzdí karcinogenezi zvlášť v konečníku.

Zdroj: Pěstujeme brambory, nakladatelství Grada

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Anti
    Anti (anonym)

    Tento článek berte prosím s rezervou. Rozhodně nechci nijak shazovat prospěšnost brambor, ale některé věci jsou popsány skutečně přehnaně. Příkladně se jedná o vitamín C(v syrovém stavu cca 25mg/100g), kterého po uvaření zbude zanedbatelné množství, dále také o bílkoviny, kterých je v bramborách přibližně 2%(navíc bez vyváženého a kompletního spektra aminokyselin) - tj. také minimální množství, pak vláknina - také nic moc atd.... Takovéto informace můžeme napsat o čemkoli chceme a budeme sice mít pravdu, ovšem v akademických a především praktických kruzích takové tvrzení poněkud ztrácí význam, protože je považujeme za nedůležitou součást skutečnosti. Neznalý člověk si takto po přečtení článku výše uvedeného může udělat obrázek v až nezdravé míře o prospěšnosti brambor. Děkuji za možnost vyjádřit se

    Lis 04, 2012

Přidat komentář

Reklama

Reklama