Nadbytek soli škodí. Může způsobit zvýšení krevního tlaku, migrénu, zadržování tekutin v těle spojené se závratí a otoky nohou. Pokud chceme nadměrnou spotřebu soli snížit, nestačí vynechat pouze slané tyčinky a chipsy a odstranit ze stolu slánku. Je potřeba i omezit potraviny a polotovary, ve kterých se větší množství soli ukrývá. Při nákupu je užitečné sledovat obsah soli čili nátria (Na) na etiketách.
Výskyt přecitlivělosti, alergie, na kravské mléko se uvádí v populaci mezi 0,3-7 %. Přecitlivělost může vznikat na všechny mléčné bílkovinné složky: kasein, beta-laktalbumin, alfa-laktalbumin a bovinní sérový albumin. Nejčastějším mléčným alergenem přitom bývá beta-laktalbumin. Zahřátím se antigenní účinek mléčných frakcí snižuje.
Základní problém s cukrem je ten, že ho sníme mnoho a často o tom ani nevíme. Všechna uhlovodanová sladidla jsou cukry, i když často mají jiná jména. Mezi součástmi sladkých těstovin je sacharosa na 3-tím, kukuřičný sirup na 5-tém a med na 7-mém místě. Ani to nezaregistrujeme, jenom jíme něco, co je cukr na 50%!
Základem makrobiotiky je snaha o rovnováhu a harmonii. Potraviny, které se dnes ve velké míře konzumují, jsou však podle makrobiotiků extrémně jangové nebo jinové a uvádějí naše organismy do akutní či chronické nerovnováhy. Nejhorší situace pro naše zdraví nastává, pokud dlouhodobě preferujeme jídla jedné skupiny. Další ne příliš přznivou situací je, když jdeme z extrému do extrému. Například když po jangovém masu si dáme jinový zákusek.
Pro každé roční období je ideální určité složení potravy. Když se zamyslíme nad svými chutěmi, v průběhu roku se jistě mění. V létě máme větší chuť na syrové ovoce a zeleninu, v zimě pokrmy více tepelně upravujeme. Určitá strava v sezóně podporuje činnost příslušných orgánů, na jejichž funkci je v průběhu ročních období kladen zvýšený nárok.
Jezte ovoce a zeleninu! Obsahuje potřebné vitamíny, minerály a enzymy! To jsou všem dobře známá rčení. Bohužel to nemusí být úplně pravda. A nejen kvůli tomu, že půda je opotřebovaná a chudá na živiny. Také nesprávné skladování a příprava může plody našich zahrad připravit o cenné látky pro naše zdraví. Proto se snažte dodržovat pár následujících zásad, aby jste měli z ovoce a zeleniny co možná největší prospěch.
V lesích a podél cest se začínají objevovat první zralé ostružiny. Na plodech si můžeme pochutnat přímo namístě nebo je nasbírat a doma z nich připravit chutné džemy, marmelády, nápoje, moučníky a ovocné saláty. Z listů lze uvařit chutný léčivý čaj. V plodech ostružin jsou četné vitamíny (karoten, vitamíny B,C, K a další). Ostružiny obsahují značné množství fenolových sloučenin zpevňujících krevní kapiláry, působících protiskleroticky a protizánětlivě. Syrové i sušené listy a plody se používají v lidovém léčitelství především při léčení chronických zánětů střev. Využití tohoto keře je však rozsáhlejší.
V našich novinách a časopisech vyšlo již nesčetně článků, které suverénně říkají, že jednou z nejdůležitějších věcí pro zdraví našich dětí je zajistit, aby dostatečně pily. A totéž prý platí pro dospělé. Vyjmenovávají se všechny možné potíže, které vznikají proto, že lidé málo pijí. Zatímco u nás na takovéto články narážím stále, v třiceti tisících článků ve světové odborné literatuře jsem nenašel ani jediný, který by toto tvrdil.
Zvířata žijící ve volné přírodě, malé děti a někdy těhotné ženy si pudově vybírají potravu, kterou potřebuje jejich tělo. I tuto instinktivní chuť však lze oklamat za pomoci potravinových koncentrátů, a proto je spolehlivá jen tehdy, vztahuje-li se na potraviny v přirozené formě. Oživení instinktivní chuti může vést člověka k správnému výběru potravy, kterou potřebuje jeho organismus. Proto by si člověk neměl ničit chuťové receptory silným alkoholem, tabákovým kouřem, nadměrným solením a kořeněním jídel. Nestačí jen náhodně, dodatečně zjistit, že například po rybím salátu nás rozbolel žlučník.
Asi nám nebude činit potíže přijmout skutečnost, že naše strava ovlivňuje stav celého našeho těla a tím i mysli. Již méně zřejmé však je, že tento vzájemný vztah těla a mysli se může projevovat i naopak.Zdá se, že mysl může působit dokonce i na tak jemné procesy, jako je zpracování a využití potravy. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, že v některých případech nemusí být strava vůbec dokonalá, protože mysl ji může přeměnit do takové podoby, jakou tělo potřebuje.

Stránky