Všichni víme, že listová zelenina je zdravá, ale víte, proč je pro naše zdraví takovým přínosem? Existuje spousta důvodů, ale pokud jde o zdraví srdce, tajemstvím mohou být nitráty a chlorofyl.
Čočka je kromě vysokého množství proteinů známá pro svůj obsah železa, mědi a kyseliny listové podílejících se na tvorbě červených krvinek. Tyto látky jsou obvzlášť důležité v těhotenství. Dále čočka obsahuje vyvážené množství hořčíku, vápníku, fosforu, železa, selenu a vlákninu.
Přestože mají živočišně potraviny obvykle nejvyšší obsah bílkovin, některé rostliny také obsahují dostatečné množství. Rostliny jsou vynikající volbou pro bílkoviny, protože mají nižší obsah tuku, vyšší obsah mikronutrientů (vitamíny, minerály a antioxidanty) a obvykle mají nižší negativní vliv na životní prostředí než má maso. Zelenina bohatá na bílkoviny je skvělý způsob, jak zvýšit obsah bílkovin a živin ve vaší stravě bez přidání mnoha kalorií.  
Doporučený denní příjem tekutin pro dospělého je přibližně 35 ml na 1 kg optimální tělesné hmotnosti. Praktickým ukazatelem správného množství přijatých tekutin je také barva moči, která má být velmi světlá - tmavá, koncentrovaná moč poukazuje na nedostatečný příjem tekutin. Základ každého pitného režimu by měla tvořit voda, ideálně čistá a neupravená, bez přidaných chemických látek. Přírodní pramenitou vodu je však vhodné doplnit ještě dalšími tekutinami, které obsahují minerální látky nezbytné pro organizmus.
Sůl je nezbytná pro tělo. Sodík v soli pomáhá přenášet nervové impulsy a stahovat svalové vlákna. Spolupracuje také s draslíkem, aby vyrovnal hladiny tekutin v těle. Potřebujete však pouze malé množství soli - méně než jednu desetinu čajové lžičky denně. Průměrný Američan má takřka 20krát tolik.
V jedné makovici je přibližně pět tisíc namodralých semínek. Také receptů s mákem je nespočet. Dovedete si představit, že byste se o tuto ryze českou plodinu superpotravinu v podobě makových buchet, koláčků nebo závinů ochudili. Z máku můžete vařit nejenom podle tradičních receptů. Zkuste makové smoothie, makové lívance nebo bábovku s nemletým mákem.
Sůl je sice nad zlato, ale ne v množství, které běžně konzumujeme. Minimální potřebná dávka pro dospělého je 500 mg sodíku, u dětí od 1 do 9 let 225-400 mg, u kojenců 120-200 mg. Zatímco náš organizmus potřebuje množství soli odpovídající zhruba jedné čajové lžičce, my mu ve skutečnosti dodáváme daleko víc, v průměru až trojnásobek. Při standardním režimu by měla být u dospělých dávka sodíku do 2,4 g na den (to je 6 g soli na den).
Mák je jedinečná, často opomíjená plodina. Víte, jakou roli hraje v naší výživě? Nebo proč je pro Českou republiku mák specifický a jak se liší od zbytku světa? Přečtěte si 10 zajímavostí o máku.

Stránky

Reklama

Reklama