Probiotikum je živý organismus přidávaný do potravin či doplňků stravy, který má příznivě ovlivnit zdraví konzumenta zlepšením rovnováhy jeho střevní mikroflóry. Klasickým příkladem potraviny obsahující probiotikum je jogurt. Za nejčastější probiotika jsou považovány mléčné bakterie rodů Lactobacillus, Bifidobacterium, Streptococcus či některé kvasinky.
Trochu nešťastné označení „kompletní bílkovina“ je využívané u popisu bílkoviny živočišné, což čtenáře neznalého problematiky biochemie zmate. Uveden v omyl se poté domnívá, že rostlinná bílkovina je snad nějak neúplná, tedy pro jeho zdraví nedostatečná. Pokud chceme problematice proteinů porozumět, musíme se zaměřit na jejich stavbu.
Tvaroh nalézá uplatnění jak v kuchyni, tak při léčbě nejrůznějších neduhů. Může pomoci ke štíhlé postavě i krásné pleti. Dokáže zchladit záda spálená od sluníčka i zatočit se zaníceným krkem či bolestí kloubů. Málokterá potravina je tak univerzální a přínosná.
Podle vědecké studie publikované v časopise Nature by západní země měly omezit spotřebu hovězího a vepřového až o devadesát procent. Radikální snížení spotřeby masa je jednou z cest, jak zmírnit nebezpečné klimatické změny a lidstvo uchránit před hladomorem. Průměrný člověk by navíc měl do svého pravidelného jídelníčku přidat až trojnásobně více luštěnin. U obyvatelů západních zemí to je dokonce pětinásobek. Luštěninová jídla si našly cestu do moderních kuchařek. Inspirujte se třemi nejoblíbenějšími recepty.    
Dlouhodobé a nadměrné pití těchto nápojů může ovlivnit duševní vývoj a mentální schopnosti dětí. Některé země, například Velká Británie nebo Litva, prodej těchto nápojů dětem úplně zakázaly, pro zákaz je podle loňského průzkumu i většina Norů. V Česku se o zákazu debatovalo před pěti lety.
Co vzít za jídlo na výlet, abychom na první benzince neporušili svůj zdravý jídelníček? Tak si to pojďme ukázat!  

Stránky