Základní problém s cukrem je ten, že ho sníme mnoho a často o tom ani nevíme. Všechna uhlovodanová sladidla jsou cukry, i když často mají jiná jména. Mezi součástmi sladkých těstovin je sacharosa na 3-tím, kukuřičný sirup na 5-tém a med na 7-mém místě. Ani to nezaregistrujeme, jenom jíme něco, co je cukr na 50%!
Základem makrobiotiky je snaha o rovnováhu a harmonii. Potraviny, které se dnes ve velké míře konzumují, jsou však podle makrobiotiků extrémně jangové nebo jinové a uvádějí naše organismy do akutní či chronické nerovnováhy. Nejhorší situace pro naše zdraví nastává, pokud dlouhodobě preferujeme jídla jedné skupiny. Další ne příliš přznivou situací je, když jdeme z extrému do extrému. Například když po jangovém masu si dáme jinový zákusek.
Pro každé roční období je ideální určité složení potravy. Když se zamyslíme nad svými chutěmi, v průběhu roku se jistě mění. V létě máme větší chuť na syrové ovoce a zeleninu, v zimě pokrmy více tepelně upravujeme. Určitá strava v sezóně podporuje činnost příslušných orgánů, na jejichž funkci je v průběhu ročních období kladen zvýšený nárok.
Jezte ovoce a zeleninu! Obsahuje potřebné vitamíny, minerály a enzymy! To jsou všem dobře známá rčení. Bohužel to nemusí být úplně pravda. A nejen kvůli tomu, že půda je opotřebovaná a chudá na živiny. Také nesprávné skladování a příprava může plody našich zahrad připravit o cenné látky pro naše zdraví. Proto se snažte dodržovat pár následujících zásad, aby jste měli z ovoce a zeleniny co možná největší prospěch.
V lesích a podél cest se začínají objevovat první zralé ostružiny. Na plodech si můžeme pochutnat přímo namístě nebo je nasbírat a doma z nich připravit chutné džemy, marmelády, nápoje, moučníky a ovocné saláty. Z listů lze uvařit chutný léčivý čaj. V plodech ostružin jsou četné vitamíny (karoten, vitamíny B,C, K a další). Ostružiny obsahují značné množství fenolových sloučenin zpevňujících krevní kapiláry, působících protiskleroticky a protizánětlivě. Syrové i sušené listy a plody se používají v lidovém léčitelství především při léčení chronických zánětů střev. Využití tohoto keře je však rozsáhlejší.
V našich novinách a časopisech vyšlo již nesčetně článků, které suverénně říkají, že jednou z nejdůležitějších věcí pro zdraví našich dětí je zajistit, aby dostatečně pily. A totéž prý platí pro dospělé. Vyjmenovávají se všechny možné potíže, které vznikají proto, že lidé málo pijí. Zatímco u nás na takovéto články narážím stále, v třiceti tisících článků ve světové odborné literatuře jsem nenašel ani jediný, který by toto tvrdil.
Zvířata žijící ve volné přírodě, malé děti a někdy těhotné ženy si pudově vybírají potravu, kterou potřebuje jejich tělo. I tuto instinktivní chuť však lze oklamat za pomoci potravinových koncentrátů, a proto je spolehlivá jen tehdy, vztahuje-li se na potraviny v přirozené formě. Oživení instinktivní chuti může vést člověka k správnému výběru potravy, kterou potřebuje jeho organismus. Proto by si člověk neměl ničit chuťové receptory silným alkoholem, tabákovým kouřem, nadměrným solením a kořeněním jídel. Nestačí jen náhodně, dodatečně zjistit, že například po rybím salátu nás rozbolel žlučník.
Asi nám nebude činit potíže přijmout skutečnost, že naše strava ovlivňuje stav celého našeho těla a tím i mysli. Již méně zřejmé však je, že tento vzájemný vztah těla a mysli se může projevovat i naopak.Zdá se, že mysl může působit dokonce i na tak jemné procesy, jako je zpracování a využití potravy. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, že v některých případech nemusí být strava vůbec dokonalá, protože mysl ji může přeměnit do takové podoby, jakou tělo potřebuje.
Je těžké být vegetariánem?O zdravotních účincích vegetariánské stravy se dnes vedou odborné diskuse v mnoha zemích světa. Asi nejvýznamnější skupina odborníků, která se zodpovědně vyjádřila k vlivu vegetariánské stravy, je Americká dietetická asociace. Potvrzuje, že vegetariánská strava je zdravá a poskytuje dostatek všech tělu potřebných látek a to v průběhu celého života, v dětství, v dospělosti, v pokročilejším věku, i u žen v průběhu těhotenství.
Zakladatelem antroposofie a jejího výživového systému byl Rudolf Steiner (1861-1925). Antroposofie je ucelený systém učení, překračující hranice světa smyslů. Výživa je považována za pomocný prostředek pro duchovní rozvoj člověka a dosažení zdraví.

Stránky